Forbes Israel Logo

עבודה קשה או כישרון טבעי? מחקר חושף מה הכי מרשים מעסיקים

לנסות להרשים מעסיק מבלי להגזים זה דבר הכרחי כדי לקבל את העבודה. אבל, אילו כישורים סביר יותר שיתנו לכם יתרון בתחרות על המשרה?

האם אתם צריכים להדגיש את הניסיון רב השנים שיש באמתחתכם? או שמא זה יגרום למנהל הגיוס לשאול מדוע לא התקדמתם במעלה סולם הדרגות מהר יותר?

האם כדאי שתדגישו את העובדה שהישגים באים לכם בקלות? או שאולי זה יגרום לכם להישמע עצלנים?

לפי מחקר חדש שערך פרופסור Chia-Hung Tsay מהקולג' האוניברסיטאי של לונדון, בכל הנוגע לניסיונות להרשים מנהל גיוס – לכשרון טבעי יש יתרון על פני ניסיון.

הטיית הכישרון הטבעי

לאורך סדרה של מאמרים חוקרים גילו שמנהלי גיוס מראים נטיה חזקה כלפי אנשים שהם מאמינים שיש להם כישרון טבעי. באופן מעניין, רוב המשתתפים במחקרים לא הכירו בהטיה הזו. הם חשבו שהם העדיפו דווקא את העובדים החרוצים שעובדים קשה, על פני אלו שיש להם כישרון טבעי.

בסדרת המחקרים הראשונה המשתתפים קיבלו מידע בנוגע למועמד פוטנציאלי בשם צ'רלס. חצי מהם קיבלו מידע שהראה כי צ'רלס הוא מאלה שיפגינו כישרון מנהיגות טבעי כבר מיומם הראשון בחברה. ליתר המשתתפים נאמר כי צ'רלס הוא עובד חרוץ שהפך למנהיג על ידי כך שפיתח מערכות יחסים קריטיות.

כל המשתתפים האזינו להקלטה של פרזנטציה עסקית מפי צ'רלס. לאחר שהקשיבו להקלטה, הם דירגו את צ'רלס ואת ההצעה שלו לפי משתנים כמו הסבירות שלו להצליח וכמה סביר שהם יעסיקו אותו, או ישקיעו בחברה שלו. משתתפים שהאמינו שלצ'רלס יש כשרון טבעי נתנו לו ציונים גבוהים יותר.

מעסיקים מוכנים לשלם ב-IQ, הון או כישורים כדי לזכות בכישרון טבעי | צילום: Fotolia

במחקר אחר, הראו למשתתפים צמדי אנשים שנבדלו זה מזה בחמש תכונות שקשורות ליזמות: כישורי ניהול, ניסיון מנהיגותי, IQ, הון שגייסו בעבר ממשקיעים וטבעיות/מאמצים.
כשהם נשאלו איזה אדם סביר להניח שהם יעסיקו, 60% בחרו את זה בעל הכישורים הטבעיים על פניו של העובד החרוץ. אפילו כאשר העסקתו של הכישרון הטבעי תגרום לעלויות שינבעו מהעסקתו של אדם פחות מתאים לתפקיד, עדיין הייתה סבירות גבוהה יותר שהם יבחרו באדם עם הכישרון הטבעי.

כשהחוקרים כימתו את התוצאות, הם גילו שהמשתתפים היו מוכנים לוותר על 4 שנות ניסיון מנהיגותי, 8% של כישורי ניהול, 30 נקודות IQ ועל-30,000 דולר של גיוסי הון על מנת להשקיע ביזם שזוהה כבעל כישרון טבעי.

באופן מעניין, ככל שלמשתתפים היה ניסיון רב יותר כיזמים, כך הם היו מוטים יותר לטובת האנשים עם הכישרון הטבעי.

כיצד ליישם זאת בחייכם?

על אף שאנשים נועזים עשויים לעשות עבודה טובה יותר, מנהלי גיוס מעדיפים אנשים בעלי כישרון טבעי. כך שאם אין לכם עשורים של ניסיון או שנים של השכלה, עדיין מאוד יתכן שאתם לא נמצאים בעמדה נחותה בתחרות.

כך שבמקום להתעקש שאתם עובדים חרוצים שמתמיד בכל מחיר, תדגישו כמה כישורים שנראה שהם "זורמים לכם בדם". להודות שדברים באים לכם לקלות למעשה יכולים לעזור לכם לקבל קידום או לקבל משרה חדשה על חשבון מישהו אחר, מצויד בשנים של ניסיון.

יתכן שזה מפתה להמעיט מערכם של הכישרונות הטבעיים שלכם, משום שאתם חוששים שההישגים שלכם ייראו כמו מזל ולא כמו כישרון. אבל זכרו שדרך עיניו של המעסיק, או מנהל הגיוס, כישרון טבעי עשוי להיראות טוב יותר ממוסר עבודה מעולה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.