Forbes Israel Logo

עד כמה תפגע הוצאת חיזבאללה מחוץ לחוק בגרמניה בקופת הארגון?

חיזבאללה דורג כארגון הטרור העשיר בעולם לפי תחקיר פורבס ישראל, עם הכנסות שנתיות של למעלה ממיליארד דולר. שורה של התפתחויות הובילה אותו למצוקת מזומנים

ממשלת גרמניה הכריזה לפני ימים אחדים על חיזבאללה כעל ארגון טרור ואסרה על פעילותו במדינה. במקביל להחלטה, פשטו כוחות הביטחון הגרמנים על מסגדים ומוסדות קהילתיים של הארגון הלבנוני, כמו גם על בתים פרטיים של פעילים, אנשי כספים ויועצי מס של ארגון הטרור השיעי. על פי הודעה שפרסם משרד הפנים הגרמני העמותות שנחקרות חשודות כי הן פועלות כחלק מהתשתית הארגונית של חיזבאללה וכי הן משמשות כפלטפורמה להעברת כספים ולהפצת תעמולה עבור ארגון הטרור.

ההחלטה להכליל את כל זרועות הארגון, צבאית ופוליטית, כישות טרור ולהוציאן אל מחוץ לחוק, מהווה את נקודת השיא בקמפיין הממושך המנהלות ישראל וארה"ב אל מול הממשל הגרמני בשנים האחרונות.

רק בדצמבר האחרון אושרה בבונדסטאג, בית הנבחרים התחתון של גרמניה, הצעת החוק המכירה בכל זרועות הארגון כישויות טרור ואוסרת על פעילותן במדינה. על פי חשיפת חדשות 12 מידע מודיעיני חשוב שהעביר המוסד הישראלי ל-BND, ארגון הביון הגרמני, היה בעל ערך קריטי והוביל להוצאתו אל מחוץ לחוק.

המידע שהועבר מארגון הביון הישראלי למקבילו הגרמני כלל פרטים על אנשי חיזבאללה ואנשי עסקים שיעיים שפעלו במדינה כחלק מתשתית הסמים והלבנת ההון המלוטשת שלו. על פי המידע שנחשף עסקו פעילי הארגון בהלבנה והעברת כספים מגרמניה לחשבונות חיזבאללה בהיקף כולל של מאות מיליוני דולרים. את הכספים מפיק ארגון הטרור השיעי מפעילותו הפלילית, הכוללת בעיקר את רשת הסמים הגלובלית.

ארגון חיזבאללה דורג כארגון הטרור העשיר ביותר בעולם, על פי תחקיר מקיף של פורבס ישראל לפני כשנתיים. סך ההכנסות השנתיות שמפיק הארגון בשנה, על פי התחקיר האחרון, נאמדות בכ-1.1 מיליארד דולר.

חיזבאללה. פעילות פשע חובקת עולם | צילום: shutterstock
חיזבאללה. פעילות פשע חובקת עולם | צילום: shutterstock

פעילות הפשע המאורגן של חיזבאללה חובקת עולם ומשתרעת מדרום אמריקה, דרך אפריקה, אירופה, המזרח הרחוק, אוסטרליה ועד המזרח התיכון. מבין שלל הפעולות עוסקים תאי הארגון בפעילות שוטפת של הלבנת הון, זיוף, סחר בנשק והברחות. אך, כאמור, היהלום שבכתר בפעילותו הקרימינלית של הארגון היא רשת הסמים המסועפת שבנה ושכלל משך שנים עד לכדי שלמות.

למרות שלל הכחשות נמרצות של מנהיגי הארגון, בכירים ב-DEA האמריקאי (המנהל לאכיפת חוקי סמים) הציגו בעבר הוכחות חותכות הקושרות את ארגוני הסמים הפועלים במשולש הגבולות (ארגנטינה-ברזיל-פארגוואי) לארגונים אסלאמיים קיצוניים ובראשם חיזבאללה.

פעילותו בתעשיית הסמים של דרום אמריקה (בעיקר בייצור ובסחר בהרואין וקוקאין) החלה עוד בשנות ה-80' המוקדמות וצברה תאוצה משמעותית בעשור האחרון. תוך שימוש בפזורה השיעית-לבנונית הגדולה ושיתוף פעולה הדוק עם ארגוני וקרטלי הסמים של דרום אמריקה, נטוותה רשת נרקוטית-גלובלית המגלגלת מיליארדי דולרים בשנה. חיזבאללה נהנה מדיבידנדים שמנים במיוחד.

פגיעה קשה

עם השנים הלכה והעמיקה טביעת רגלו של חיזבאללה בתעשיית הסמים העולמית (המגלגלת על פי הרשות למלחמה בסמים של האו"ם כ-320 מיליארד דולר בשנה), והפכה לממוסדת, מקצועית ויעילה יותר ויותר. מה שהיה מקור הכנסה זניח יחסית בתקציב השנתי, תפח לממדי ענק במרוצת השנים, עד שכיום נאמדות סך ההכנסות שמפיק הארגון מהפעילות זו במאות מיליוני דולרים מדי שנה.

חרף הסכומים המשמעותיים שהוא מגלגל מפעילות הסחר בסמים, עיקר תזרים המזומנים של חיזבאללה מגיע ישירות מהממשל בטהרן. על פי הערכות גורמי מודיעין, בשנים האחרונות עמד המימון האיראני על סכום של כ-700-800 מיליון דולר בשנה.

לאור הסנקציות הקשות המוטלות על משטר האייתוללות, קריסת הכלכלה האיראנית ונפילת מחירי הנפט המהווים למעלה מ-80% מהכנסותיה של איראן, חלה ירידה משמעותית בתמיכה הפיננסית בחיזבאללה.

בהתאם לכך הצטמצם בצורה ניכרת מחזור הכספים הכולל שמגלגל חיזבאללה מדי שנה – כאשר אלה ספגו כעת מכה קשה נוספת עם חשיפת פעילותם של תאי הטרור בגרמניה, המהווים נדבך חשוב במנגנון הכספים שיצר ארגון הטרור השיעי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.