Forbes Israel Logo

פחם לא חייב לזהם: התעשיות החדשות שיחליפו את העץ והמתכת

פחם לא חייב להיות מזיק. על פי ממצאים גיאולוגים חדשים, נראה כי שימוש בפחם ללא שריפה, עשוי לשמש כתחליף לחומרים רבים בהם אנו נעזרים כיום ליצירת חפצים שונים, פתרון שאף יצמצם את הזיהום ויחסוך לא מעט כסף. 

תהליכים טכנולוגיים מתקדמים שנכנסו לאחרונה לשימוש, הביאו לכך שהפחם יכול לשמש כתחליף לעץ כמעט בכל אחד מהפונקציות שהוא ממלא. בנוסף, ניתן להשתמש בפחם במקום מתכת, פלסטיק וחומרים תעשייתיים רבים נוספים. 

דמיינו לעצמכם מצב בו על מנת לייצר רהיטים לא יהיה עוד צורך לכרות יערות שלמים. אין ספק שכדור הארץ ישרוד יותר זמן אם הדבר יהיה אפשרי. לטענת יו"ר האיגוד האמריקאי לגיאולוגיית פטרוליום מייקל קמפבל, הדבר בהחלט אפשרי ואף כדאי ביותר. לדברי קמפבל פחם מוצק הינו חומר גלם יעיל יותר וזול בהרבה מעץ. לדבריו, "עצם הרעיון שניתן להתשמש ביער מת על מנת למנוע הרס של יער חי הוא מקסים". 

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

בארה"ב, התעשייה וגם וול סטריט כבר מתחילים להבין שמדובר במהפכה. על פי ההערכות, פחם כחומר גלם שלא דורש שריפה, עשוי להצמיח תעשיות חדשות רבות מבוססות פחמן אשר יחליפו במהרה את תעשיות העץ, המתכת והפלסטיק וישנו לחלוטין את ענפי הרהיטים, הבנייה, הרכב ועוד. 

צילום: רויטרס

כך למשל, באמצעות פחם מוצק ניתן לייצר כיסא שיכול להחזיק פיל, לשרוד מאה שנה ולהיראות נפלא כל הזמן. מוצרי פחמן מסוג זה יכולים גם בחקר החלל, כאשר החומר החדש ישן הזה יכול להגן על אסטרונאוטים מפני צורות רבות של קרינה. סיבי פחמן חזקים ישמשו כחומר מגן גם מחוץ לאטמוספירה. 

לא מדובר במדע בדיוני. כבר היום עושים שימוש בסיי פחמן בייצור פלסטיק מחוזק וייצור חומרים עמידים בחום. בנוסף חומרים אלה קיימים גם ברכיבים של טלפונים סלולריים, של אופניים וכלי רכב ואפילו בתוך הגוף של מטוס הדרימליינר של בואינג.

יתרונותיו של הפחם המוצק הם רבים. מדובר בחומר חזק פי 200 מפלדה, גמיש במיוחד וניתן לערבב אותו עם חומרים רבים אחרים כגון: פלסטיק ומלט. כמו כן, פחם הוא החומר השמיש הדק ביותר בעולם, כאשר העובי של 100 שכבות מחוברות שלו מגיע לכ-2.5 סנטימטרים בלבד. בנוסף, פחם הוא חומר יעיל יותר בבידוד מחום וחשמל.  

המירוץ למסחור הפחם המוצק כבר החל. כבר עכשיו גופים ממשלתיים, מוסדות להשכלה גבוהה ואף חברות מסחריות  בצפון אמריקה, אירופה ואסיה, משקיעות מאמצים רבים במטרה זו, כאשר בשלב הראשון הם פועלים לשנות את התפיסה ש"פחם נקי" הוא אוקסימורון. 

מאמץ זה מצטרף למאבק של גופים למען הסביבה להפסקת שריפת הפחם, אך עושה זאת מבלי לחסל את תעשיית הפחם. להיפך, השימוש בפחם נקי יפיח חיים חדשים בתעשייה ויציל משרות רבות בתחום שאלמלא ההסבה של חומר הגלם היו הולכות לאיבוד. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.