Forbes Israel Logo

פלוג מפתיעה: בנק ישראל הוריד את הריבית לחודש מרץ ל-0.75%

בניגוד לתחזיות, הודיע היום בנק ישראל, על הפחתת הריבית לחודש מרץ ברבע אחוז, לרמה של 0.75%. מדובר בשינוי הראשון שנעשה בשיעור הריבית מאז חודש אוקטובר 2013, אז נקבעה הריבית על רמתה בחמשת החודשים האחרונים – 1%.

לקראת ההחלטה נותר הדולר היציג כמעט ללא שינוי ברמה של 3.51 שקלים, לאחר שבחודש האחרון נחלש השקל ב-1% במונחי שער החליפין הנומינלי אפקטיבי, ומתחילת 2013 נרשם ייסוף מצטבר של 7.3%.

בבנק ישראל אומרים שההחלטה "עקבית עם מדיניות מוניטרית שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית".

בין הסיבות העיקריות שפורטו בהודעת הבנק, ניתן להצביע על מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר, שהפתיע כלפי מטה, והאינפלציה ב-12 החודשים האחרונים, שעומדת על 1.4% – בחלקו התחתון של היעד. לאחר פרסום המדד הפחיתו החזאים את תחזיותיהם ל-12 המדדים הבאים, והציפיות מהמקורות השונים לאינפלציה בשנה הקרובה נמצאות כולן מתחת למרכז היעד.

בנוסף, על פי האומדן הראשון לרביע הרביעי, התוצר המקומי הגולמי צמח ב-2.3%, לעומת התוצר העסקי שצמח ב-1.6% בלבד. בבנק מציינים כי התפנית שנרשמה לטובה ביצוא ברבעון הרביעי מתבססת בעיקרה על יצוא התרופות המתאפיין בתנודתיות, בעוד יצוא התעשיות עתירות העבודה עדיין מצוי בקיפאון. אינדיקטורים שונים לפעילות בינואר הצביעו על התאוששות מסוימת, אולם מדדי אמון הצרכנים ממשיכים להצביע על פסימיות, והנתונים ממשיכים להצביע על היעדר גידול בתעסוקה ובשכר במגזר העסקי.

נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג | צילום: דוברות הכנסת

דאגה ממשית עימה נאלצו להתמודד בבנק לקראת החלטת הריבית, הוא מצב שוק הדיור – מחירי הדירות עלו בשנה האחרונה ב-8.1%, ונמשך הגידול במספר העסקאות והיקף נטילת המשכנתאות. עם זאת, מסקר אמון הצרכנים של הלמ"ס עולה כי חלה ירידה בנכונות לרכוש דירות, וישנה התמתנות בירידת מלאי הדירות שלא נמכרו. ב-12 החודשים שהסתיימו בנובמבר נרשמה רמה גבוהה של כ-43,800 התחלות בנייה וכ-42,200 גמרי בנייה, ולאור הצעדים שנוקטת הממשלה ניתן להעריך שיימשך הגידול בהיצע הדירות.

בבנק גם מציינים את ההתפתחויות בעולם ומזכירים כי לאחר שני רבעונים של צמיחה מהירה הנתונים האחרונים על כלכלת ארה"ב היו מאכזבים, אולם מוקדם לקבוע אם מדובר בהאטה זמנית או בתפנית לרעה. תהליך צמצום רכישות האג"ח על ידי ה-FED צפוי להימשך בהדרגה, והמדיניות המוניטרית המרחיבה במשקים העיקריים האחרים צפויה להימשך עוד זמן רב.

בתגובה להחלטה אמר יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות כי "לאור המדד השלילי בינואר, והמדד השלילי הצפוי בפברואר, בנק ישראל נקט בצעד הנכון והמתבקש במטרה לאושש את הפעילות הכלכלית לפגיעה במהמרים על שער החליפין, תוך צמצום פער הריביות שקל-דולר, מהלך שיחסוך גם לבנק ישראל בעלויות הכרוכות ברכישת הדולרים ובהגדלת יתרות המט"ח. הצעד ימתן את ההשפעה של ייסוף השקל על התעשייה המסורתית. מנגד, יעמוד החשש שהורדת הריבית תאיץ מעט את עליות המחירים בשוק הדיור".

הפעם האחרונה שבה נרשמה ריבית כל כך נמוכה בישראל הייתה לפני כ-4 שנים, בנובנמבר 2009.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.