Forbes Israel Logo

פרישה נעימה: המדריך השלם לבחירת קרן הפנסיה הטובה ביותר

בואו נודה על האמת: גם היום, במלאת 20 שנה לרפורמה בשוק הפנסיה, לא הצליחה המדינה להקים מערך פנסיוני שקוף ומובן ללקוחותיו. רוב עמיתי הקרנות אינם מסוגלים לפענח את הדוחות המשוגרים אליהם (עד לאחרונה) מדי רבעון, ובוודאי שאינם יודעים לבדוק אותם ולפעול בעת הצורך לשיפור מצבם. מעטים יודעים מה להשיב כשהם מתבקשים לבחור בקרן הפנסיה המועדפת עליהם במקום עבודה חדש, בדרך כלל הם מפקירים את ההחלטה בידי סוכן הביטוח "של מקום העבודה" המשרת אינטרסים מורכבים, לאו דווקא את אלה של העובד. העניין מסתבך עוד יותר כאשר אנחנו נדרשים לבחור מסלול בתוך קרן הפנסיה, או לדעת כיצד לפעול במקרה של החלפת מקום עבודה, רילוקיישן ממושך בחו"ל, תקופות אבטלה או מעבר בין מעמד של עצמאי לשכיר.

כישלון בולט הוא הניסיון להקים מערך ייעוץ בנקאי ובלתי תלוי, שיספק ללקוחות ייעוץ פנסיוני. הייעוץ המוענק לשכירים במקומות העבודה ניתן במקרים רבים על ידי סוכני ביטוח שקשורים לעתים קרובות לאחת מחברות הביטוח ועשויים להיות מוטים בייעוץ שהם מעניקים. הבנקים היו אמורים להעניק ייעוץ אובייקטיבי ופתוח בפני כל לקוח, אולם עד כה לא הצליח אגף שוק ההון להסדיר את פעולתה של המסלקה האמורה להעניק לבנקים גישה חופשית לכל נתוני הביטוח הפנסיוני ולאפשר להם לערוך חיבור מיידי בין הלקוח לקרן הפנסיה המועדפת. ללא חיבור כזה מתקשים הבנקים לגבות את עמלת הייעוץ מקרנות הפנסיה. אמנם לפני כשנה הושקה המסלקה, אולם פעילותה עדיין חלקית ורוויית ליקויים. נתונים שפרסם אגף שוק ההון מגלים שהיקף השימוש בה בשנה האחרונה היה דל ביותר, ורק כמה אלפי חוסכים ואנשי מקצוע השתמשו בשירותיה. יש גם הצלחות קטנות; אגף שוק ההון במשרד האוצר מצליח לשפר בהדרגה את נוהלי הדיווח ואת נגישות העמיתים למידע על הפנסיה. המבוטחים שקיבלו בחודש האחרון את הדוחות השנתיים מחברות הפנסיה יכולים לראות שהם פשוטים יותר וגרפיקה ידידותית מדגישה בשפת הקומיקס את הסעיפים שראוי להתעכב עליהם – כמו דמי הניהול והתשואה.

בפורטל משרד האוצר הוקם אתר ידידותי המצליח לספק בלשון פשוטה מידע פנסיוני רב־ערך על קרנות הפנסיה, ביטוחי מנהלים, קופות גמל וקרנות השתלמות. ובכל זאת, המלאכה עוד רבה: אתר פנסיה נט, המאפשר בין היתר להשוות בין ביצועי קרנות הפנסיה, סובל מרמה גרפית ירודה ותשתית טכנולוגית מיושנת, המקשה מאוד על השימוש בו. אבל אם אתם צריכים לבחור בקרן פנסיה, או סתם עומדים נבוכים מול הדיווח שקיבלתם מקרן הפנסיה שלכם, אל תוותרו: היכנסו לאתרי משרד האוצר ולימדו כיצד יש לקרוא את הדוחות ולהשוות בין הקרנות, עוד לפני שפניתם ליועץ מקצועי. המאמץ לא גדול והרווח הפוטנציאלי עשוי להיות גדול מאוד.

העניין מסתבך עוד יותר כאשר אנחנו נדרשים לבחור מסלול בתוך קרן הפנסיה | צילום: thinkstock

בחירת קרן פנסיה היא משימה מסובכת: טעות בבחירה עשויה לעלות לחוסך בהפסד של עשרות אלפי שקלים שיקשו עליו בתקופה שבה תהיה רמת חייו, ואולי אפילו תוחלת חייו, תלויה בחיסכון. אבל כמעט שלא קיימת דרך לבחור ב"קרן הפנסיה הטובה ביותר". התשואה שיקבל החוסך תלויה בעיקר בהחלטות שיקבלו ראשי קרן הפנסיה במהלך תקופת החיסכון, העשויה להתפרש על פני יותר מ־40 שנה. אין כל ודאות שקרן הנראית היום מצוין תתמיד בביצועיה גם בעתיד, ולהיפך. מוטב אם כן להתחיל בנתונים הוודאיים. דמי הניהול: קרן הפנסיה גובה שני סוגי עמלות – אחוז מסוים מהסכומים המשולמים מדי חודש ואחוז מסוים מהכסף שנצבר לטובת החוסך. ככל שהחוסך צעיר יותר, והסכום שצבר קטן יותר, הוא יושפע בעיקר מהעמלה שגובה הקרן על ההפקדה החודשית. בהשוואה שערכנו ל־2014 עולה שמיטב דש גובה את העמלה הממוצעת הנמוכה ביותר על הפקדה, אולם ראוי לציין שבכל הקרנות מדובר בעמלות הנתונות למיקוח. חוסכים ותיקים יעדיפו לבחון את שיעור העמלה מהסכומים הצבורים. כאן זוכה בבכורה ל-2014 קרן הראל מנוף בעמלה נמוכה משמעותית לעומת המתחרות – 0.12%.

באתר משרד האוצר ובדוחות השנתיים ששולחות הקרנות למבוטחים ניתן למצוא את הסכומים הממוצעים שגובה כל אחת מהקרנות. הדוח השנתי של הקרן יאפשר לכם להשוות את העמלות שאתם משלמים עם ממוצע הקרן. בכל מקרה שקיים הפרש לרעתכם, כדאי להתקשר לקרן ובדרך כלל יהיה ניתן להוריד את התשלום ללא קושי מיוחד, לכל הפחות לממוצע.

הדרך האפקטיבית ביותר להפחית את דמי הניהול היא הצטרפות לקבוצה. מרבית המבוטחים בקרנות הפנסיה נמצאים בהסדר עם מקום העבודה, המנהל את המו"מ עבור העובדים באמצעות ההנהלה או ארגון העובדים. הרווחיות האפסית שעליה מדווחות חברות הניהול הפנסיוניות עשויה ללמד שבענף קיימת תחרות אפקטיבית ומרבית החוסכים ממצים את אפשרויות המיקוח מול מנהלי הקרנות. את התשואות שהקרנות מניבות, מן הסתם, בעייתי יותר להשוות. התשואה תלויה באיכות הניהול ובתנאים השוררים בשוק ההון. קל יחסית לבחון את התשואה לאחור (ראו טבלה) דיווחים אלה מגלים שהתשואה משתנה לאורך השנים, ובשנים האחרונות יורדת התשואה הממוצעת, כתוצאה מהשינויים בשוקי ההון. השנה, מעריכים רבים, תרד התשואה אף יותר. בחמש השנים האחרונות צברה קרן הפנסיה המנוהלת על ידי חברת אלטשולר־שחם את התשואה הגבוהה ביותר. אבל אין דרך לוודא שהקרן תוסיף להצטיין גם בשנים הבאות, ואיש אינו מבטיח שהיא תשיג עבור חוסכיה הצעירים את התשואות המיטביות לאורך עשרות שנות החיסכון המצפות להם.

חלק מנתוני ההשוואה בין הקרנות ניתן לבדיקה גם בעין בלתי מקצועית. אבל רצוי להיעזר גם ביועצים מקצועיים, היודעים להעריך נתונים מפורטים יותר, כמו איכות מדיניות ההשקעה והשפעת הרכב המבוטחים בקרן. לתשואות שמניבים נכסי הקרנות נוספת גם התשואה הדמוגרפית, הנובעת מה"רווח" לקרן מההפרש בין הסכומים שהיא צוברת לסכומים שהיא משלמת לתובעי פנסיה וביטוח. מומחי פנסיה יודעים להשוות את מדיניות החיתום (תנאי קבלת המבוטחים) ואת חיתוכי גיל המבוטחים ולהעניק לקרנות הפנסיות דירוג מקצועי בהתאם. אבל המבוטח הממוצע אינו יכול להשוות ולהעריך את מרבית הנתונים האלה.

עדיין יש דרכים נוספות לבחון את הסדר הקרן ולהגיע לעסקה נכונה. כל אחת מהקרנות מציעה מספר מסלולים שנועדו להתאים את החיסכון ככל האפשר למבוטח. הבחירה המרכזית היא במרכיב הסיכון: מנהל קרן הפנסיה יכול להציע מסלול חיסכון עם סיכון נמוך, שאינו אמור להניב רווחים גבוהים במיוחד – אבל גם ההפסד, במקרה של מפולת בשוקי ההון למשל, יהיה אפסי. מסלול כזה מתאים למבוטחים מבוגרים הקרובים לגיל פרישה. בפועל, בוחרות קרנות הפנסיה במסלולים אלה עבור מבוטחים מבוגרים, גם אם לא ביקשו זאת במפורש.

הרווח הפוטנציאלי עשוי להיות גדול מאוד | צילום: thinkstock

למבוטחים צעירים מומלץ לבחור במסלולי חיסכון בעלי סיכון גבוה, שבצדו, לרוב, גם תשואה גבוהה. מסלולים בסיכון גבוה מבוססים בעיקר על מניות ואיגרות חוב ארוכות טווח. לקוחות במסלולים אלה עשויים לראות במהלך שנות החיסכון שלהם תנודות חדות יחסית בערך החיסכון, ואף הפסדים צורבים בתקופות משבר. אבל לטווח הארוך הסיכון הזה אמור להשתלם. לחיסכון הפנסיוני יש גם מרכיבי ביטוח, למקרה של מוות, או אובדן כושר עבודה. לעתים קרובות מחויבים חוסכים בדמי ביטוח שארים, המבטיחים גמלה לבני הזוג או הילדים במקרה של פטירת המבוטח. על מבוטח שאין לו שארים הזכאים לגמלה, לוודא שאינו משלם דמי ביטוח שארים.

בחירת הקרן הנכונה אינה סוף פסוק. הכללים מאפשרים למבוטח לדלג על פי רצונו בין קרנות הפנסיה, ולכן יש לבדוק היטב אם קרן הפנסיה עומדת בציפיות. לפחות אחת לחצי שנה יש לבדוק את הדוח ולוודא שהמעסיק מעביר את ההפרשות המוסכמות לקרן: ההפרשה חייבת להיות לפחות 5.5% מהשכר ולכל היותר7%. על כך נוספת הפרשת המעסיק, לפחות 12% מהשכר ועד 15.8%. את הבדיקה יש לערוך בהשוואה בין סכומי ההפקדה שעליהם דיווחה הקרן לבין הרשום בתלוש המשכורת. במקביל להפרשות כדאי לבדוק מדי פעם את דמי הניהול שגובה הקרן ולוודא שאתם עדיין משלמים מחיר הוגן בהשוואה לממוצע דמי הניהול בקרן. לבדיקת התשואה כדאי להציץ באתר משרד האוצר: בדרך כלל לא תשיג הקרן שלכם את התשואה הגבוהה ביותר, אבל אם לאורך זמן אתם רואים שהקרן שלכם מפגרת בתשואה, ייתכן שהגיע הזמן להרים טלפון ליועץ מוסמך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.