Forbes Israel Logo

קורנפלקס בטעם אסיאתי: זיהום מחסל את פרנסת הדייגים בוייטנאם

דליפה רעילה, אשר הרסה השנה את הסביבה הימית של ארבע פרובינציות וייטנאמיות מרכזיות, גזרה כלייה על פרנסתם של כ-200,000 דייגים מקומיים ובני משפחותיהם.

מרבית איזורי החוף הללו כבר הוכרזו לאחרונה כבטוחים לשחייה, אך נכון לעכשיו הרשויות עדיין מתחבטות בשאלה האם ניתן לחדש בהם את פעילות הדייג המסחרי.

דגים וייטנאמים. ייתכן והמוניטין של הדגה המקומית נפגם ללא תקנה | צילום: fotolia 

ב-27 באוגוסט הודיע משרד החקלאות הוייטנאמי כי הוא דן בארבע אפשרויות פעולה בנוגע לאזורי הדייג, ביניהן איסור על דייג בטווח של 10 מיל ימי מחופיהן של כל ארבע הפרובינציות הנגועות, איסור על דייג בטווח של 20 מיל ימי רק עבור איזורים מצומצמים יותר, או לחילופין – מתן היתר גורף לחדש את הדייג המסחרי, מלבד בשלושה אתרים שלגביהם נקבע כי הם עדיין מזוהמים.

מן המשרד נמסר כי הם מתגברים את בדיקות הדגה גם באזורים אחרים, על מנת לוודא שהשלל הימי אינו מזוהם. עם זאת, רשויות התברואה במדינה מזהירות את האזרחים כי עדיין לא בטוח לאכול מאכלי ים מאזורי החופים המרכזיים. ההערכה היא שהדגה במדינה ירדה בכ-1600 טון לחודש.

פורמוסה הא טין סטיל, מפעיל בית החרושת שהיווה את המקור לזיהום, כבר שילם מחצית מהקנס בן 500 מיליון הדולר שנגזר עליו, כשעל היתרה להיות משולמת במהלך השבועות הקרובים. חלק גדול מהכסף נועד לפצות את הדייגים ובני משפחותיהם, כמו גם לכסות את הוצאות הנקיונות והפיקוח באזורים הנגועים.

חופים של ארבע פרובינציות וייטנאמיות מרכזיות נפגעו מהזיהום | צילום: fotolia

מעט מאוד ידוע על האופן המדויק שבו יחולקו הכספים הללו. הרשויות המקומיות נדרשו לשרטט תוכנית רלוונטית ולהעבירה לממשל המרכזי, כאשר כבר נשמעו אזכורים לכך שחלק מהסכום ישמש להכשרת דייגים למקצועות אחרים בתעשיות שונות.

ואולם המשימה לא הולכת להיות קלה. המדובר הוא בקהילות ובמשפחות העוסקות בדייג משך דורות. האם יוכלו לעבור הסבה לעבודה בתעשיית הפלדה, למשל? רק הזמן יאמר באיזה אופן תתאושש תעשיית הדייג במדינה, אך ייתכן והנזק שנגרם למוניטין של איכות מאכלי הים הוייטנאמיים אינו בר תקנה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.