Forbes Israel Logo

קפיצת מדרגה? אנגליה תממן מחקר ענק לבחינת הטענת מכוניות חשמליות דרך הכביש

מכוניות חשמליות, מכוניות היברידיות ומכוניות עם מנוע תאי דלק – כולן כבר משחקות תפקיד שהולך וגובר בדרך בה אנו נוסעים. אבל למכוניות חשמליות יש אתגר רציני: "חרדת טווח". כלומר, הבעלים הפוטנציאלים של כלי הרכב דואגים ממחסור בחשמל, ומאי היכולת לנסוע למרחקים ארוכים.

פיתרון אחד לבעיה הזו בוודאי יכול להיות התקנת יותר תחנות הטענה. אנגליה, למשל, כחלק מאסטרטגיית ההשקעה בדרכים שלה, התחייבה בטווח הארוך להקים נקודות הטענה בכל 20 מיילים ברשת האוטוסטרדות שלה. אבל, החברה הממשלתית Highways England והממשלה הבריטית הודיעו ביום שלישי כי בנוסף לכך, הן יבחנו גישה עתידנית יותר כדי לפתור את הבעיה.

מאוחר יותר השנה, לאחר השלמת תהליך רכש מתמשך, הן יתחילו בבדיקה ניסיונית (מחוץ לכביש) של טכנולוגיה חדשה שנקראת DWPT) Dynamic Wireless Power Transfer), ומאפשרת לנהגים להטעין את המכוניות החשמליות שלהם תוך כדי נסיעה. הניסיונות יכללו התאמת כלי רכב עם טכנולוגיה אלחוטית ובדיקת ציוד מיוחד, שמותקן מתחת לכביש, כדי להעתיק את תנאי הדרכים המהירות.

"הניסיונות האלו יעזרו ליצור רשת דרכים שהיא יותר ברת קיימא עבור אנגליה, ולפתוח הזדמנויות חדשים לעסקים שמשנעים מוצרים ברחבי המדינה", אמר בהודעה המהנדס הראשי של Highways England, מייק וילסון.

ניסוי הטכנולוגיה החדשה הוא במסגרת אסטרטגיה להפחית את פליטות הפחמן באנגליה | צילום: thinkstock

במשך חמש השנים הבאות, ממשלת אנגליה תקציב 500 מיליון פאונד כדי לממן את המחקר בתחום זה, כחלק מהאסטרטגיה שלה להעלות את מספר כלי הרכב שפולטים מעט פחמן. ב-2013, מקורן של 25% מכל פליטות הפחמן הדו חמצני באנגליה היה מתחבורה. מאז שממשלת אנגליה בעצמה התחייבה להפחית את פליטות הפחמן הדו חמצני ב-80% עד 2050, חיפוש אפשרויות חדשות, כמו הטענה של כלי רכב ברשת, נראה הגיוני מאוד. הניסיונות יימשכו כ-18 חודשים, ובהתאם לתוצאות, יבוצעו לאחר מכן גם בדיקות בכבישים עצמם.

בין אם טעינה ב-DWPT תהפוך למציאות או לא, זה תלוי בגורמים שעדיין צריכים להיחקר בצורה נרחבת. הראשון מביניהם הוא הוא כדאיות השימוש מבחינה כלכלית. כפי שמחקר היתכנות שהוזמן על ידי הממשלה קובע, "נלקחות בחשבון השלכות העלות של מעבר חשמל בצורה אלחוטית דרך רשת דרכים אסטרטגית (SRN), והן יטופלו כנגד שיקולים כמו מטרות פליטות, דרישות הצרכנים ופיתוח הכישורים של אנגליה בתחום הזה, כך שתהפוך למרכז מוביל בעולם של מומחיות".

זה לא רק עניין של להתאים את רשת הדרכים לטכנולוגיית ה-DWPT. עולות שאלות גם לגבי התאמת ה-DWPT לכלי הרכב, ולגבי שוק חלקי החילוף במיוחד.

בהנחה שהתאמת צד שלישי ללא תמיכה מהיצרנים, אינה נחשבת מעשית, מאחר ויצרני כלי רכב ירצו לאשר את השימוש של מערכת DWPT בכלי הרכב שלהם, יהיה צריך לבחון את המערכת הזו לעומק לפני שהיא תיכנס לתוקף.

מחסומים פסיכולוגיים יכולים להוות גם הם בעיה. מחברי דוח ההיתכנות ניהלו סקר אונליין, בו שאלו את דעתם של כ-200 צרכני רכב, אשר כבר חוו בעבר נהיגה במכונית חשמלית. רק מעטים מהם הביעו דאגות לגבי בטיחות המערכת, אבל אחוז גדול מהם אמרו כי הם דואגים לכך שלא יוכלו לטעון את המכונית או לא יוכלו לנסוע למרחקים ארוכים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.