Forbes Israel Logo

קרב הענקיות: מי תכבוש את טכנולוגיית המציאות הרבודה?

בוועידת המפתחים העולמית של אפל (WWDC) שהתקיימה בסן חוזה בשבוע שעבר, נתנה ענקית הטכנולוגיה למפתחי היישומים שלה ערכת כלים חדשה ליצירת יישומי מציאות רבודה הנקראת ARKit.

ישנם מאות מיליוני מכשירי אייפון ואייפד, אשר הובילו את טים קוק, מנכ"ל אפל, לספר בוועידה העולמית ש-ARKit, שפועלת על התוכנה החדשה של Apple iOS 11 תצא כבר בסתיו הקרוב, וככזאת "היא הופכת להיות פלטפורמת המציאות הרבודה הגדולה בעולם בן לילה". השמועה אומרת כי אפל עובדת גם על משקפיים חכמים הדומים ל-Google Glass, שהיה מחקר ופיתוח של משקפיים חכמים עם מסך תצוגה אשר יוכלו להציג מציאות רבודה (לפני שנתיים אפל הקפיאה את המיזם).

מציאות וירטואלית היא טכנולוגיה חמה שמייצרת הרבה באז בקרב המשקיעים. אבל דווקא אחותה, המציאות הרבודה, עשויה להניב רווחים גדולים אף יותר. טכנולוגיית מציאות רבודה קיימת כבר כמה עשורים, אבל ענקי הטכנולוגיה הגדולים החלו להתמקד בה רק כשהיא התחילה לצבור תאוצה ולהתפשט בקרב העולם הטכנולוגי.

בגיליון חודש יולי של ACM (אגודה מדעית בתחום מדעי המחשב), מיקרוסופט גילתה כי היא יצרה עיצוב עבור זוג משקפי מציאות רבודה. בדיוק כמו הגוגל גלאס של חברת האם של גוגל, המשקפיים יכילו נתונים על עדשות המשקפיים. בתור בונוס, הם גם יוכלו לתקן בעיות ראייה.

המציאות חזקה בהרבה

"שוחחתי עם מיקרוסופט ועם גוגל והם נתנו לנו תובנות לגבי השוק", אמר גורב בושן, אנליסט מחקר של BCC. "אני חושב ששוק החומרה והתוכנה עבור VR (מציאות וירטואלית) ו-AR (מציאות רבודה) יהיה שווה 120 מיליארד דולר עד 2025". בושן אמר כי 70% מתוך הסכום הזה יהיו שייכים לטכנולוגיית המציאות הרבודה.

"המציאות הרבודה היא סוג של ממשק שבין אדם למכונה", מספר טואונג נגוין, אנליסט ראשי של Dataquest לטכנולוגיות אישיות. "בהתחלה היו מחשבים אישיים, אחר כך מחשבים ניידים, טאבלטים וטלפונים חכמים, ועכשיו אנחנו נכנסים לשלב הבא. בגלל שאנחנו מתמודדים עם העולם האמיתי כל הזמן, זו הסיבה שהמציאות הרבודה תאפיל על המציאות הווירטואלית", אמר נגוין.

טכנולוגיית המציאות הרבודה צפויה להאפיל על המציאות הווירטואלית | צילום: Fotolia

בעזרת הטכנולוגיה של המציאות הווירטואלית, המשתמש רואה ושומע 100% מהעולם שנוצר באמצעות המחשב על ידי חבישת אוזניות ושאר אביזרים. אנשים משתמשים בטכנולוגיה הזו לעתים קרובות עבור עיצוב תלת ממדי בעזרת מחשב (CAD) ומשחקי מחשב. לרוב, אנשים המשתמשים במציאות וירטואלית לא עושים זאת בפומבי.

מנגד, מציאות רבודה עובדת כך ששכבות שונות של נתונים באות לידי ביטוי דרך אנימציה, תמונות ווידאו על מסך הטלפון או על עדשות משקפיים. זה מרחיב את מה שאנחנו רואים, שומעים ומרגישים בכל יום בעולם הפיזי. המשחק הפופולרי פוקימון גו הוא דוגמה לכך.

לא רק בטכנולוגיה

בנוסף לשימושים שעושות אפל, מיקרוסופט וגוגל במציאות רבודה, הצמיחה במכירות הטכנולוגיה הזו עשויות להרים את המניות של יצרנית הטכנולוגיה האמריקאית Jabil Circuit – יצרנית המעבדים הגרפית בעלת הדירוג הגבוה ביותר ביצירת מכשירים ורכיבי מציאות רבודה.

החברות ג'נרל אלקטריק, בואינג וטסלה משמשות כספקיות וכלקוחות ברכבת הצוברת תאוצה של טכנולוגיית המציאות הרבודה. ג'נרל אלקטריק למשל, החלה להשתמש במשקפיים חכמים במפעלים שלה כדי להגביר את הפרודוקטיביות. מחקר של A GE הראה כי לג'נרל אלקטריק הייתה קפיצה של 34% בפרודוקטיביות לאחר שעובדיה החלו להשתמש במשקפיים חכמים.

"לעובדי המפעל עכשיו יש את היכולת לדבר עם מומחים בזמן אמת, ולראות ולשמוע נתונים והוראות באופן מיידי", אמר ניקולס היימן, אנליסט בכיר ב-William Blair & Co., חברה פרטית הנותנת שירותים פיננסיים. "זה מנחה ועוזר להם להניע את הפרודוקטיביות הפנימית שלהם".

צרכנים יכולים להשתמש במציאות רבודה בזמן הקניות, להשתמש ולטפל בנתונים ובתמונות של מוצרים שהם רוצים לקנות. יישום אפשרי נוסף הוא תוכנת זיהוי פנים כדי לשלוף את השם ואת נתוני המפתח על חבר קרוב שהם לא ראו במשך זמן מה.

האם בקרוב כולנו נשתמש במציאות רבודה בזמן הקניות בסופר? | צילום: Fotolia

עם זאת, לטכנולוגיית המציאות הרבודה יש דרך ארוכה לעשות לפני שהיא תהפוך להיות חלק מהמיינסטרים, אמר נגוין. "זמינות ותוכן הם שני מכשולים גדולים בדרך לשימוש נרחב על ידי הצרכנים". הטכנולוגיה גם היא צריכה עוד להתעדן. "יש כמובן עניין רב במציאות הווירטואלית, אבל לספק מידע על העולם האמיתי באמצעות המציאות הרבודה הוא עניין קצת יותר מסובך מבחינת הטכנולוגיה", הוא מוסיף.

נגוין גם מצטט את ההיבט החברתי כמחסום. "זה בסדר להשתמש בטאבלט או בסמארטפון בפומבי, אבל אנשים רבים לא רוצים להיות הבחור הזה עם אוזניות של גוגל גלאס בפומבי".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.