Forbes Israel Logo

רוסיה קונה את אוקראינה: תעביר 15 מיליארד דולר לכיסוי חובותיה ותפחית את מחיר הגז

ישובים באולם מוזהב בקרמלין, כתף אל כתף, חתמו נשיא אוקראינה, ויקטור יונקוביץ' ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין על הסכם שיתוף פעולה כלכלי הכולל תשלום של 15 מיליארד דולר מרוסיה להצלת המשק האוקראיני, השקוע בחובות של 17 מיליארד דולר ונמצא על סף פשיטת רגל. מיד לאחר שנודע על ההסכם, נתקל יונקוביץ' בביקורת נוקבת על כך שהוא מוכר את מדינתו לפטרונית הסובייטית לשעבר.

המהלך רק מלבה את זעמם של המפגינים בקייב נגד הנשיא, שבמקביל מסרב לחתום על הסכמי שיתוף פעולה כלכליים ופוליטים עם האיחוד האירופי.

עשרות אלפי מפגינים התאספו בבירת אוקראינה לאחר שנודע כי יונקוביץ' קיבל את הצעתו של פוטין אתמול, לקנות אגרות חוב אוקראיניות ולקצץ את מחיר הגז שרוסיה מספקת לאוקראינה – עסקה הכובלת את אוקראינה אל השכנה הגדולה רוסיה. מוסקבה תקנה כבר השבוע אגרות חוב אוקראיניות בשווי 3 מיליארד דולר, כחלק הראשון של מהלך כיסוי רוב חובותיה של אוקראינה שיסתכם ב-15 מיליארד דולר. בנוסף הורידה רוסיה את מחיר הגז שמספקת חברת גזפרום לאוקראינה מ-400 דולר ל-1000 מטר מעוקב, עד ל-268.5 דולר.

יונקוביץ' ופוטין בקרמלין. כסף תמורת השפעה | צילום: רויטרס

"אנחנו רוצים ללכת לקראת אירופה, לא רוסיה, זו הבחירה שלנו", אומרת יוליה, אחת מהסטודנטיות המפגינות בעקבות ההסכם שהושג בפגישת ראשי המדינות בקרמלין. ראשי האופוזיציה קראו להפגנות המוניות במהלך תקופת החגים הקרובה בכיכר במרכז קייב ש"נכבשה" על ידי המפגינים וזרועה באוהלים ובריקדות.

"הוא מוותר על האינטרסים הלאומיים של אוקראינה, הוא מוותר על העצמאות", אומר מי שהפך לאחת מהדמויות הבולטות בהנהגת המחאה, אלוף האגרוף, ויטלי קליצ'קו. ויטלי מייצג את הציבור האוקראיני המבקש להיענות דווקא לקולות החיזור המגיעים מן המערב, גם לאחר ההתקרבות לרוסיה.

בקייב ממשיעים להפגין | צילום: רויטרס

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל אמרה כי קשרים עם רוסיה לא צריכים למנוע מאוקראינה להסתכל מערבה. "תחרות כובלת מצידה של רוסיה לא תפטור את בעיותיה של אוקראינה", אמרה. גם בארה"ב הזהירו את ההנהגה האוקראינית מפני הסכם עם רוסיה שילבה את זעמם של המפגינים.

פוטין מבחינתו, לא מתרגש מאזהרות המערב ואמר כי "אוקראינה היא בת בריתנו ושותפתנו האסטרטגית במלא מובן המילה". כעת, כאשר מוסקבה שולטת על השלטר של אוקראינה, היא תוכל למשוך את המדינה השכנה, העשירה במשאבי טבע, אל האיחוד האירו-אסיאתי שהיא רוקמת, וצפוי לכלול את קזחסטן, בלרוס ומדינות אקס-סובייטיות נוספות. האיחוד מקווה רוסיה, יהווה כוח נגד כלכלי לעוצמתן של ארה"ב וסין.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.