Forbes Israel Logo

שיחות הגרעין הסתיימו ללא הסכם; צרפת הובילה חזית נוקשה מול איראן

אנחת רווחה בישראל. בתום דיונים שהתמשכו עד לאחר חצות, שעון שוויץ, לא הצליחו שרי החוץ של שש המעצמות ואיראן להגיע לפריצת דרך ולחתום על הסכם ביניים שעיקרו צמצום תכנית הגרעין האיראנית ועיכובה, בתמורה להסרה חלקית של סנקציות הסחר עם הרפובליקה האיסלאמית.

במסיבת עיתונאים קצרה ולקונית שכונסה בז'נבה הלילה, דיווחו על תוצאת השיחות קתרין אשטון, הממונה על קשרי החוץ של האיחוד האירופי בשם שש המעצמות, ושר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף.

"התקדמות מהותית הושגה אבל נותרו פערים. אשוב ואפגש עם הצוות האיראני כאן ב-20 בנובמבר" אמרה אשטון. זריף לא מסר הצהרה, אבל השיב לשאלות העיתונאים. "אני רוצה להודות לגב' אשטון, ברור כי לשש המעצמות יש דעות שונות ואני מקווה שנוכל להגיע להסכם במפגש הבא. עשינו עבודה רבה בשיחות האלה".אשטון התייחסה להתנגדות הצרפתית הנחרצת להסכם, אך לא הביעה את עמדתה בעניין: "צרפת משחקת תפקיד חשוב בשיחות. לא אכנס לפרטים של השיחות אבל אני מודה לכל שרי החוץ שהגיעו לשיחות, כולל לשר לורן פביוס".

זריף, מצדו, הוסיף: "אנחנו לא מתפלאים על חילוקי הדעות שיש בין המעצמות. אני לא מאוכזב, כי סיימנו פגישה ארוכה, בנוכחות כל הצדדים, וכולם הראו רצון טוב. אני חושב שכולנו נמצאים באותו צד וזה נותן לנו קרקע טובה להמשיך ממנה. אלה היו שלושה ימים מועילים מאד. כמובן שאנחנו חלוקים כי אם היינו מסכימים לא הייתם צריכים להמתין לאחת בלילה כדי להקשיב לנו".

זריף ואשטון בז'נבה | צילום: רויטרס

קרי התפשר, צרפת הטילה וטו

השיחות, שיתחדשו בעוד עשרה ימים בדיוק, ייערכו שוב בדרג מקצועי ולא בנוכחות שרי החוץ של המדינות המעורבות, שהגיעו לז'נבה בסוף השבוע האחרון בתחושה שנוכחותם תתרום לחתימה על הסכם.

עיתונאים בז'נבה דיווחו במהלך הלילה על אכזבה ניכרת בצוות המשא ומתן של האיחוד האירופי, וכי מאחורי הקלעים הטילו גורמים דיפלומטים באיחוד את האשם על המשלחת הצרפתית. שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, הוביל את הקו הנוקשה ביותר מול איראן בדיונים והתנגד למרבית הצעות ארה"ב ובריטניה.

עוד דווח כי שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, הביע נכונות כי העשרת האורניום תיעצר בשלב הביניים ב-20 אחוזים (דרגה אחת לפני רמת ההעשרה הצבאית). צרפת הייתה זו שהתעקשה כי לא די בעצירת ההעשרה, וכי על האיראנים להמיר לדלק אזרחי את החומר המועשר ל-20 אחוזים, או להוציאו משטחם. בנושא זה נתקלו בהתנגדות האיראנים, שבסופו של דבר מנעה את ההסכם.

צרפת היתה נתונה ללחץ אדיר מצד סעודיה במהלך השיחות. הסעודים, כך על פי מקורות במשרד החוץ בפריז, ויתרו על ניסיון לעצור את השיחות באמצעות לחץ על ארה"ב, כפי שישראל ניסתה לעשות. "ההימור של הסעודים הוכח כמשתלם. כמו במשבר הנשק הכימי בסוריה, כך גם הפעם – דווקא צרפת מתגלה במעצמה המערבית היחידה שנכנסת לוואקום שהממשל האמריקני מותיר בקרב בעלות בריתו במזרח התיכון" אמר גורם באיחוד האירופי עם תום השיחות הלילה.

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.