Forbes Israel Logo

שינויי האקלים יפגעו אנושות בדייג העולמי – 10 מיליארד דולר בשנה

עבור מדענים קשה למדי (בלשון המעטה) לאתר בזמן אמת את הסיבות לשינויי האקלים שפוקדים את העולם המורכב ורחב ההיקפים שלנו, ואת ההשפעות שיש להם עליו; לנסות ולנבא את ההשפעה שלהם על האנושות – כשעדיף במיוחד לנסח השפעות אלו בלשון הדיוטות – יכול להיות דבר קשה כשלעצמו. בהקשר הזה יתכן שקבוצת מדענים מאוניברסיטת בריטיש קולומביה הצליחו לגרוף את כל הקופה לאחרונה, עם מחקר חדש פרי עטם שקובע, בקיצור, כמה יפסידו דייגי העולם אם שינויי האקלים יימשכו ללא פיקוח: 10% באופן כללי, או 35% יותר ממה שסביר היה שנדמיין.

מדענים מהאוניברסיטה של בריטיש קולומביה חשפו לאחרונה כי בתוך מספר עשורים, שינויי האקלים ינקו 10 מיליארד דולר מקרביה של תעשיית הדיג העולמית מדי שנה. המחקר, שפורסם בחודש שעבר בכתב העת Scientific Reports, מצא כי שינויים שנמצאים כעת בעיצומם בטמפרטורה של האוקיינוסים, במליחות שלהם, ברמות החמצן, בגובה הקרחונים ובפרמטרים נוספים יובילו כולם לפיחות משמעותי במספר היצורים הימיים השונים בשנים הקרובות. בנוסף על כך שהם ידחפו מינים מסוימים לאזורי מחייה חדשים, אומר הצוות, הטמפרטורה העולה עשויה לגרום לרבים מהדגים שעליהם אנו נסמכים לקטון בפני עצמם – מה שידרדר עוד יותר את פוטנציאל התפיסה המקסימלי (MCP) בימים מסביב לעולם.

כמובן, שה- MCP באזורים מסוימים דווקא יעלו, כאשר דגים ויצורים ימיים נוספים ינועו אל עבר מים קרים יותר, אפילו שמספר פעולות הדייג המוצלחות ברחבי העולם יתחיל להתדלדל. בחלקים הרבים הללו של העולם, בהם דגים יהפכו לנדירים יותר, אוכלוסיות רבות מאוד שתלויות בדגה הן לצרכי מזון והן כמקור הכנסה, תמצאנה את עצמן עד מהרה בצרות – במיוחד אם לא יינקט שום צעד כדי להאט את הקריסה הזו, ששוויה מיליונים רבים.

ככל שתימשך ההתחממות הגלובלית, רשתות הדיג ילכו ויתרוקנו | צילום: Fotolia

"מדינות מתפתחות, שתלויות יותר מכל בדייג לצורכי מזון וכמקור הכנסה לאומי, תפגענה באופן החזק ביותר", אמרה ויקי לאם, עמיתת מחקר פוסט-דוקטורנטית במכון המחקר של הימים והדגה באוניברסיטת בריטיש קולומביה, החוקרת המובילה של המחקר, בהודעה ששחררה לעיתונות. "זה הכרחי להטמיע תכניות טובות יותר לניהול משאבים ימיים על מנת להגביר את עמידות הנכסים הימיים בפני שינויי האקלים".

יתר על כן, אומרת הקבוצה, האלטרנטיבה המפתה שלא אחת עומדת מול ענף הדגה – "חקלאות דייג" – סביר להניח שרק תגביר את המתח בקרב מחזורי ההכנסות של תעשיית הדייג העולמית, ולא תקל עליו. "תכניות הסתגלות לאקלים, כמו פיתוח תרבות הים, יכולות להיתפס כפתרון", מסביר ויליאם שונג, פרופסור שותף במכון לחקר הימים והדגה באוניברסיטת בריטיש קולומביה ומחבר שותף במחקר. "אולם, במקום להקל את הנטל הכלכלי של אובדן הדגה ולהגביר את הביטחון התזונתי, הענף עשוי דווקא להוריד את מחיר המזון הימי, דבר שיוביל לצניחה נוספת בהכנסות ענף הדייג".

על מנת לעמוד על היקף ההשפעה הפוטנציאלית שיכולה להיות לשינויי האקלים על מחזור ההכנסות השנתי של תעשיית הדייג העולמית, העומד כעת על כ-100 מיליארד דולר, החוקרים בחנו את ההתקדמות של מודלים אקלימיים באמצעות שני תרחישי פליטות שונים: "תרחיש של פליטה גבוהה", לפיו רמות הפליטה תמשכנה לעלות ללא פיקוח, ותרחיש של "פליטה נמוכה", בו המאמצים להילחם בשינויי האקלים יצליחו למנוע מהאוקיינוסים להתחמם ביותר מ-2 מעלות צלזיוס נוספות.

אם נשמור על רמות הפליטה הנוכחיות, מצאו החוקרים, יכולים מחזורי ההכנסות של תעשיית הדייג העולמית לצנוח בקלות ב-10%, או ב-10 מיליארד דולר בשנה, עד לשנת 2050. אם יושג התרחיש של הפליטה הנמוכה, תפסיד התעשייה ככל הנראה שיעור צנוע יותר של 7% מהמחזור השנתי שלה, לפי הצוות.

שלושת האחוזים המבדילים בן התרחישים אולי לא נראים משמעותיים כשמתבוננים עליהם מפרספקטיבה של מי שיש להם ביטחון תזונתי (וממרחק של קצת יותר מ-3 עשורים), אבל עבור תושבי טוקלאו (קבוצת איים ליד ניו-זילנד), איי קיימן, טובאלו (מדינת איים באוקיינוס השקט) ואזורים טרופיים אחרים, הדבר עשוי להיות ההבדל בין היכולת לשמור על פרנסתם – ועל החיים עצמם – ובין הפסד שלהם לנצח.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.