Forbes Israel Logo

תאגיד הענק "טאטא תעשיות" מגיע לישראל: "חברות ישראליות לא חייבות לכוון לשוק האמריקאי"

הבוקר התקיימה מסיבת עיתונאים בהשתתפות נשיא אוניברסיטת ת"א, הפרופסור יוסף קלפטר, מנכ"ל תאגיד הענק ההודי "טאטא תעשיות" ק.ר.ס ג'אמוול ויו"ר קרן "רמות" מטעם האוניברסיטה שלמה נמרודי. 

ג'אמוול הגיע לארץ בכדי להשתתף בפורום העסקים הודו – ישראל אשר מקיימת אוניברסיטת ת"א, ביחד עם מנהלים בכירים נוספים מתאגיד הענק ההודי. במהלך 3 ימי הכנס יוצגו בפניהם כ-70 פרויקטים ופיתוחים שונים של חוקרי האוניברסיטה בתחומי הסייבר, הנדסת המזון, ההנדסה, ועוד. 

"בשנים האחרונות קבוצת 'טאטא' מתקדמת בכיוון ההיי-טק והתעשיות המתקדמות, וישראל היא מקור מצוין לפיתוח טכנולוגיות חדשות. הגענו בשביל להתרשם ולחפש הזדמנויות עסקיות, וטכנולוגיות חדשות עם פוטנציאל גדול. אוניברסיטת ת"א, בה מתקבצים יחד חוקרים ממגוון רחב של תחומים, היא קרקע פורייה במיוחד לפיתוח".

ג'אמוול הוסיף כי "חברה גדולה כמונו תמיד נשארת ערנית ומחפשת הזדמנויות להתקדם ולהתפתח. אנחנו שואפים לשתף פעולה עם שווקים רבים ברחבי העולם, ובהם גם ישראל". עם זאת, צינן ג'אמוול את ההתלהבות ואמר כי "כרגע אין לנו תכניות קונקרטיות לרכישת חברה ישראלית כלשהי. אין ספק שיש כאן פוטנציאל גדול. היחסים ביננו עדיין צעירים, עם הזמן נלמד ונדע יותר. כשהזדמנות מעניינת תצוץ – נשים עליה עין".

מימין: נמרודי, ג'אמוול וקלפטר | צילום: יח"צ אוניברסיטת ת"א

"טאטא תעשיות" היא אחת משתי החברות העיקריות המחזיקות בתאגיד "טאטא" – אחד התאגידים הגדולים בעולם. התאגיד ההודי הענק הוקם לפני כ-140 שנה על ידי ג'מסטג'י טאטא, ומאז צמח לממדי ענק – וכיום הוא מחזיק בחברות תעופה, רכב, תקשורת, תעשיית ברזל, כימיקלים ועוד רבות נוספות. החברות פועלות ב-80 מדינות ברחבי העולם, והתאגיד מגלגל כ-100 מיליארד דולר בשנה.

נשיא אוניברסיטת ת"א, הפרופסור יוסף קלפטר, אמר כי "היסטורית, האוניברסיטאות בישראל וגם אנחנו, תמיד הבטנו מערבה. כיום, אנחנו לומדים להסתכל גם מזרחה – אל עבר שווקי ענק מתעוררים כמו השוק ההודי. ההפיכה לגלובלית ושיתוף הפעולה עם חברות ומוסדות ברחבי העולם היא אחד מיעדיה העיקריים של האוניברסיטה".

לדבריו, ישנם מספר מודלים ידועים בעולם המשלבים בין האקדמיה לחברה עסקית, אך הפעם "המצאנו מודל חדש. אוניברסיטת ת"א משמשת כמתאם בין שני גופים עסקיים – קבוצת 'טאטא' וקרן 'מומנטום' מטעם חברת מסחור הפטנטים של האוניברסיטה, רמות. אנחנו משמשים כזרז לשיתוף הפעולה בין שני הגופים".

אחד המודלים אשר עומד לנגד עיניו הוא זה הקיים באוניברסיטאות אמריקאיות מובילות, דוגמת סטנפורד או MIT: "המוסדות האלו ידועים בכך שהם מסייעים לחוקרים מטעמם לבצע את המעבר ממחקר מדעי לפיתוח מוצר ממשי, והפיכתו למוצר עסקי. אנחנו בהחלט רוצים לעשות צעד בכיוון". עם זאת, הוא מדגיש כי "מחקר אקדמאי חופשי הוא הבסיס לכל פיתוח עסקי עתידי. כל חוקר מגיע עם הרעיונות והרצונות שלו. אנחנו נהיה שם בשביל לסייע לו להפוך את ההמצאה למוצר עסקי, כשיגיע הזמן לכך".

ומה המסר של ג'אמוול למשק הישראלי? "במשך 25 שנותיי ב'טאטא' מעולם לא אסרו עליי לעשות דבר מה מסוים, או הנחו אותי לעשותו בדרך מסוימת – למעט כמובן בסוגיות האתיות. אתיקה והיחס לעובדים הם המפתח". לסיכום, אמר כי "המשק הישראלי הוא משק קטן, וחברות ישראליות מכוונות לרוב למשק האמריקאי בכדי להתפתח ולגדול. אבל אני ממליץ להם לכוון גם לשווקים אחרים, כמו השוק ההודי. ממש כשם שאתם מגלים את השוק ההודי, בהודו מגלים כיום את השוק הישראלי ואת כל מה שיש לו להציע. אני מאמין שזהו תחילתו של מסע משותף מרתק".


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.