Forbes Israel Logo

תפסיקו להיות נחמדות: מה נשים יכולות ללמוד מהצלחתה של וויקטוריה בקהאם?

וויקטוריה בקהאם היא היזמית מספר אחת בבריטניה על פי Management Today, ששיבחו את כוכבת הפופ לשעבר ואשת כוכב הכדורגל על החוש העסקי החריף שלה. בין אם אתם אוהבים או שונאים אותה, אי אפשר להתעלם מהמספרים – וויקטוריה מציגה מספרים מרשימים. מפתיחתה של החנות הראשונה שלה במייפיר שבלונדון, מותג האופנה של ויקטוריה גדל מ-1.6 מיליון דולר ל-48 מיליון דולר תוך חמש שנים בלבד.

הצוות של בקהאם טפח גם הוא בהתאם ועלה מ-3 עובדים ל-100 באותה תקופת זמן – גידול תעסוקתי של 3,233%. גידול המכירות של המותג שלה עומד על 2,900% מה שהעלה את השווי האישי של ויקטוריה לסכום משוער של 210 מיליון ליש"ט.

סיפור ההצלחה של וויקטוריה בקהאם בעולם האופנה הוא עניין גדול עבור נשים, בעיקר משום שבמהלך חיינו נאמר לנו כי על מנת להצליח עלינו להיות אהובות. כתוצאה מכך הרבה נשים סובלות מתסביך 'המענגת' שכולל את הצורך לגרום לכולם להיות מאושרים, לרוב על חשבון השקט הנפשי העצמי.

לא מחייכת מספיק. וויקטוריה בקהאם | צילום: רויטרס

בזמן שזהו המסר העקבי שנשים מקבלות במשך כל חייהן, גברים לעולם לא היו צריכים להיאבק למען תחושת האישור והקבלה, שנשים נאבקות למענה באינטנסיביות רבה. למעשה, אצל גברים המשוואה הפוכה – ככל שהם פחות אהובים כך הם יותר נערצים כמנהיגים, במיוחד בעולם העסקים. ניתן להבחין בכך היטב לפי הדרך שבה אנו מתייגים גברים ונשים שאינם פופולריים: נשים מכונות 'כלבות' ואילו לגברים מתייחסים כתקיפים וחזקים.

ובכן, נראה שוויקטוריה בקהאם שינתה את המסר הכפול הזה, ונקווה שלתמיד. למרות ההצלחה הרבה שלה בתחומים שונים, מתעשיית המוזיקה ועד עולם הספורט, ויקטוריה בקהאם לעולם לא אומצה באמת על ידי הציבור. וזו אכן בעיה, עבור הציבור. הולי בקסטר מהגרדיאן מציינת כי אחד מהפשעים הגדולים ביותר בעיני הציבור, שאישה יכולה לבצע הוא להיות לא נגישה:

"למרות אסטרטגיות יחסי ציבור וראיונות שנועדו לכאורה לרכך את תדמיתה, ויקטוריה בקהאם המשיכה לשמר תדמית קרה. אם תסתכלו על כמה מן המאמרים הבולטים שהתפרסמו אודותיה תראו כי ישנם אזכורים רבים ל'מבט הקר מקרח' ולעבודה כי היא 'אינה מחייכת מספיק'."

ואז נערת הספייס גירלס לשעבר הפכה למעצבת אופנה. לא רק שהיא שינתה את הקריירה שלה אלא היא עשתה זאת בהצלחה רבה ובתנאים שלה. לכן אין זה עניין פעוט שבקהאם הצליחה לבנות עסק ומותג מצליח מבלי להיות הילדה שכולם מעריצים. ויותר חשוב מכך, לא נראה שזו הייתה המטרה שלה אי פעם, למעשה להיות נאהבת על ידי הציבור לא היה כנראה אפילו בסדר העדיפויות שלה. אולי בגלל שהיא הייתה עסוקה בלידה וגידול של ארבעה ילדים, בזמן שהיא מתפקדת כחצי השני של אחד מהזוגות החזקים והמפורסמים בעולם, או אולי כי היא הייתה עסוקה בבנייה והרחבה של האימפריה שלה.

ויקטוריה בקהאם עבדה קשה, והעבודה שלה מדברת בעד עצמה. הסיפור שלה מוכיח כי אשת עסקים טובה היא אשת עסקים טובה, ללא קשר לאהדה או האהבה שחשים כלפיה. שורה תחתונה? אינך צריכה למצוא חן בעיני אנשים בכדי להצליח.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.