Forbes Israel Logo

תשואות שליליות לקופות הגמל וההשתלמות בספטמבר

מעט באיחור, שנגרם בגלל תקופת החגים דלת ימי העסקים, פרסמו השבוע חברות הביטוח ובתי ההשקעות את תשואות קופות הגמל, קרנות ההשתלמות וקרנות הפנסיה לחודש ספטמבר. המגמה ששלטה בכלל ענפי החיסכון הייתה שלילית, כששוק הגמל רשם תשואה שלילית ממוצעת של כ-0.5% (מבין החברות השקופות שחשפו את נתוניהן, המוצגים מטה). ברקע הירידות הללו עומדות ירידות השערים שאפיינו בספטמבר את השווקים הבינלאומיים, המנייתיים והאג"חיים כאחד. נזכיר כי באוגוסט רשם ענף הגמל ממוצע תשואות חיובי בשיעור של 0.3%.
בהתבוננות על קופות הגמל המנהלות את סך הנכסים הגדול ביותר בכל חברה, נראה כי מקרב הקופות הגדולות בשוק (למעלה ממיליארד שקל) מובילה, גם החודש, ילין לפידות בביצועיה בטווח הארוך, ב-3 וב-5 השנים האחרונות. בטווח הקצר, קופת הגמל של פסגות מובילה על מתחרותיה הגדולות עם תשואה שלילית של 0.4% בלבד.

יש לציין כי גם החודש, כמו בחודשים קודמים, בולט במיוחד בית ההשקעות אנליסט, שעל אף שסך הנכסים בניהולו נמוך ממיליארד שקלים, מציג תשואות טובות בהרבה מהממוצע בענף, הן בטווח הקצר (0.23%-) ובמיוחד לטווח הארוך (עם תשואה מצטברת של יותר מ-50% ב-5 השנים האחרונות).
גם קרנות ההשתלמות התאפיינו בירידה בשיעורי התשואה שהניבו לחוסכים בספטמבר – ממוצע שלילי דומה של כחצי אחוז. קרן ההשתלמות הגדולה של מגדל, השנייה בגדולה בענף, רשמה את התשואה הגבוהה ביותר – 0.34%-. יחד עם זאת, בהתבוננות לטווח הארוך נראה כי היא ממוקמת בסוף הרשימה (הן ל-3 והן ל-5 שנים). קרן ההשתלמות של ילין לפידות שולטת בענף בטווחים אלו בפער משמעותי (תשואה מצטברת בשיעור 48.3% ב-5 השנים האחרונות).
גורם בענף טען בפנינו כי תשואתה העודפת של ילין לפידות מושגת דווקא תוך חשיפה לנכסי סיכון נמוכים בהשוואה לממוצע בענף, בניגוד לטענות כי מסלוליה מסוכנים יותר מהמקובל על פי רוב. נזכיר כי אנו מציגים את הקרנות הגדולות ביותר של הגופים השונים, וכי לא כולן מנוהלות לפי אותם מסלולים.

ענף הפנסיה לא היה חריג למגמה ורשם אף הוא תשואה שלילית לחוסכים בחודש ספטמבר. מבין 5 חברות הביטוח הגדולות, ששולטות (נכון להיום, ערב רפורמת קרן ברירת המחדל) ביותר מ-95% מהשוק, בולטת במיוחד הקרן של הראל, אשר השיגה החודש את התשואה הגבוהה ביותר (0.29%-), ואשר גם בטווח הארוך (ל-5 שנים) השיגה את הנתון הגבוה ביותר (45.38%). גם הפניקס בולטת לחיוב באופן יחסי, כשמתחילת השנה היא רושמת תשואה מצטברת של 3.99% וגם תשואתה המצטברת ב-3 השנים האחרונות היא הגבוהה ביותר.

נזכיר כי הרפורמה תהפוך את קרנות הפנסיה של בתי ההשקעות הלמן-אלדובי ומיטב דש לקרנות ברירת המחדל בשוק החיסכון לפנסיה, כלומר שכל חוסך שלא בחר קרן אחרת, מעסיקו יצרפו לאחת משתיהן באופן אוטומטי. לאחר שהללו זכו בתואר במכרז של האוצר בזכות דמי ניהול נמוכים במיוחד, יש להניח כי חברות הביטוח ינסו להתחרות בהן כעת ולשמור על מעמדן הבכיר בענף, לא רק באמצעות הפחתת דמי הניהול אלא גם במישור התשואות. לפיכך, מעניין לראות כי בעוד שבספטמבר תשואתה של הלמן אלדובי טובה מכל מתחרותיה בענף, בטווח הארוך, כמו גם מאז תחילת השנה, היא מציגה ביצועים מהנמוכים בענף. לעומתה, מיטב דש ממוקמת במרכז הטבלה בכל התקופות.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.