"נראה שגוגל מסתתרת", הזהירו לאחרונה האנשים שמאחורי הדפדפן המתחרה – Brave. כשענקית הטכנולוגיה, בעלת השווי של טריליון הדולר אישרה בשקט עדכון קריטי עבור 2.6 מיליארד המשתמשים בכרום. "גוגל קונה זמן כדי להתארגן מחדש", אמרו ב-Brave, "היא רוצה להגביר את השליטה שלה בתחום המעקב באינטרנט". אם אתם משתמש בכרום, העדכון החדש והמפתיע הוא סיבה טובה להפסיק להשתמש בו.
אנחנו כבר יודעים שכרום אוסף הרבה יותר נתונים אישיים בהשוואה לדפדפנים אחרים, אך עכשיו מדובר בעדכון קריטי, שעוקב בחשאי אחר ההתנהגות המקוונת של המשתמשים.
עוגיות מעקב של צד שלישי (Cookies) הן מרגלות קטנות המושתלות בטלפונים, בטאבלטים ובמחשבים שלנו. הן עוקבות אחרינו ומעבירות את המידע לבעליהן – זו הטכנולוגיה שבנתה את הענף העצום של מודעות ממוקדות.
אנחנו לא מעוניינים במעקב סמוי שמתרחש במכשירים שלנו. הגלישה והעסקאות שלנו נרשמות. הזהות שלנו – "טביעת האצבעות" – נאגרת על ידי מאגרי מידע עצומים שנוצרו על ידי אלגוריתמים של מיליארד דולר, ומעצבים את האופן שבו אנחנו קונים, מצביעים, חושבים. סקר אחר סקר מצא כי "רובנו לא רוצים שירגלו אחרינו באינטרנט, או שנקבל מודעות על סמך אותו מעקב".
שחיקת האמון
גוגל מודה שהבעיה יצאה מכלל שליטה. "התפשטות" זו של נתוני המשתמשים שנאספו, כך נאמר כבר בחודש במרץ, "הובילה לשחיקת האמון… 72% מהאנשים חשים שכמעט כל מה שהם עושים ברשת מדווח למפרסמים, חברות טכנולוגיה או אחרים; 81% אומרים שהסיכונים הפוטנציאליים מאיסוף הנתונים עולים על היתרונות".
אך עד לאחרונה גוגל אמרה לנו שהיא פותרת את הבעיה: "כרום [הודיעה] על כוונתה להסיר תמיכה בקבצי Cookies של צד שלישי בתחילת 2022", הבטיחה לנו החברה בחודש מרץ. "אנו מבהירים כי ברגע שהעוגיות של צד שלישי נמחקות, לא נבנה חלופות שיעקבו אחר אנשים בזמן שהם גולשים באינטרנט".
אבל עכשיו הכל משתנה. בין אם במקרה ובין אם שלא, גוגל מתעכבת עם מהלך הסרת עוגיות מעקב, כך ניתן לראות בהרשאות שידרוש הדפדפן שלה ממערכות ההפעלה החדשות iOS 15 ו-Windows 11. הערכת הזמנים החדשה להסרת קבצי ה-cookies של צד שלישי התאחר. כרגע הוא צפוי להתרחש החל אמצע 2023 ועד סוף 2023".
גוגל ותעשיית המודעות "ימשיכו לעקוב אחר המשתמשים באמצעות קבצי cookies עד 2023 לפחות", אמרו אנשי Brave, "וכנראה ללא הגבלת זמן. זאת באמצעות חיבור חשבונות גוגל בעת שמבצעים כניסה אליהם דרך דפדפני כרום".
פתרון בלתי אפשרי
המענה לצורכי תעשיית הפרסום, תוך שמירה על פרטיותם של 2.6 מיליארד משתמשים, מתחיל להיראות כמו חידה בלתי אפשרית לפתרון. "זה כאילו שגוגל הגדירה שני צדדים", אמרו החוקרים טומי מיסק וטאלאל חאג' באקרי. "מצד אחד פרטיות המשתמשים ומן הצד השני פרטיות המפרסמים. עד כה גוגל התייצבה לצד המפרסמים".
במילים פשוטות – למרות ש-81% ממשתמשי כרום חוששים מהסיכונים הכרוכים במעקב מקוון, גוגל משאירה את המעקב הזה למשך שנתיים לפחות. מדוע "לפחות"? ובכן, ניסיונותיה הראשונים למצוא חלופות ל"שמירת פרטיות" נכשלו.
הפתרון הראשון של גוגל, להחליף את קבצי ה-Cookies למעקב באמצעות ממשקי API ששומרים על הפרטיות, מונעים אולי מעקב פרטני, אך עדיין מספקים תוצאות למפרסמים ולבעלי אתרים. זה היה סיוט יחסי הציבור של החברה. הטכנולוגיה נקראת FLoC וגונתה על ידי לובי הפרטיות, חברות טכנולוגיה אחרות ואפילו מפרסמים.
"התברר", אמרו בגוגל, "כי נדרש זמן רב יותר בכל המערכת האקולוגית בכדי להשיג זאת". FLoC עצמה, שהותקנה בחשאי במיליוני דפדפני משתמשים לצורך הפעלת הטכנולוגיה הניסיונית, אמורה הייתה להתפתח לעדכון מלא ולהחליף את קבצי ה-Cookies.
פתרון של גוגל לבעיה של גוגל
אז מה לא בסדר ב-FLoC? לרעיון עצמו יש הבטחה. הוא מסווה את זהויות משתמשים על ידי הקצאת פרמטרים לקבוצה עם תחומי עניין דומים. הפרמטרים הללו מוצגים בפני אתרים ומפרסמים, תוך כדי אנונימיזציה של משתמשים בודדים והפעלת מיקוד קבוצתי.
אבל זה פתרון של גוגל לבעיה של גוגל. רשות התחרות והשווקים בבריטניה (CMA) כבר בוחנת "האם [FLoC] עלולה לגרום להוצאות פרסום להתרכז עוד יותר במערכת האקולוגית של גוגל על חשבון מתחרותיה", ובדיקה דומה של האיחוד האירופי בוחנת האם "גוגל הקשתה יותר על שירותי פרסום מקוונים יריבים להתחרות בה".
גוגל התייחסה לחקירת ה-CMA, והודיעה על חשיבה מחודשת. אבל ל-FLoC היו בעיות חמורות הרבה יותר – ואלו הם שהביאו למכה האמיתית.
FLoC תוכנן בתנאי מעבדה. מערכת חכמה לפיה דפדפן המשתמש מבצע את כל הניתוחים והמעקב, ומקצה את המשתמש לקבוצה, ולא משתף נתונים גולמיים עם גוגל או עם אף אחד אחר. אך שתי בעיות מעל לכל התגלו כש-FLoC הוערכה בתנאים האמיתיים.
ראשית, אנונימיזציה של משתמשים לפי האתרים בהם הם מבקרים היא בסדר, באופן עקרוני. אבל מה אם ייתפסו בהיסח הדעת השלכות רגשיות על אותם משתמשים, והן יושלכו על קבוצה שמייצגת קריטריון כזה או יותר – פוליטיקה, מיניות, מצבים רפואיים, בריאות נפש, מצב כלכלי ועוד. גוגל הודיעה שתציב אמצעים לניקוי נתונים רגישים – לובי הפרטיות לא היה משוכנע.
אך הנושא השני והרחב בהרבה הוא זה שלא ניתן לפתור. תיאורטית FLoC פועלת בבידוד. אם ביקורך באתר חושף באמת רק את פרמטר הזיהוי שלך, אז זה יכול להיעשות באופן אנונימי. אך למעשה, לאתר, למתווכי הנתונים ולגששים היושבים מאחוריו יש גם נקודות נתונים אחרות. כתובת ה-IP שלך, המזהים המשויכים לדפדפן ולמערכת ההפעלה שלך, בבירור כל מידע שאתה נותן לאתר או שהוא מחזיק בך כלקוח או משתמש רשום.
FLoC הייתה היוזמה האמיתית הראשונה בתוכנית "ארגז החול של הפרטיות" של גוגל. "הוא יספק את הגנות הפרטיות הטובות ביותר עבור כולם", אמרה החברה בעדכון האחרון שלה. "על ידי הקפדה שהמערכת האקולוגית תוכל לתמוך בעסקים שלהם מבלי לעקוב אחר אנשים ברחבי האינטרנט, אנו יכולים להבטיח כי הגישה החופשית לתוכן תימשך… עלינו לקחת זמן להעריך את הטכנולוגיות החדשות, לאסוף משוב כדי להבטיח שהם עומדים ביעדים שלנו – גם בפרטיות וגם בביצועים".
דילמת פרטיות
אנשי Brave מזהירים כי "ארגז החול של הפרטיות נועד לשרת מפרסמים ככל האפשר, בתקווה שמשתמשים יסבלו זאת, או שלא ישימו לב. זה מנוגד לאופן שבו תוכנת פרטיות צריכה להיות מתוכננת והיא אינה תואמת לתוצאות חיפוש ממוקדות משתמש".
מיסק וחאג' באקרי מסכימים: "הבלוגים של גוגל בנושא ארגז החול של הפרטיות מדגישים שקבצי Cookies של צד שלישי פוגעים בפרטיות המשתמשים, אך הם מורשים כברירת מחדל בדפדפן כרום".
וכך, 2.6 מיליארד משתמשי כרום נותרים עם דילמת פרטיות רצינית. מצד אחד אם נצמדים לכרום – בידיעה שעדיין הם נתונים תחת מעקב – נותרים בתקווה שגוגל תתקן את הבעיה הזו, אם כי לא למשך שנתיים לפחות. אך האם אי פעם הבעיה הזו תיפתר? המודל העסקי של גוגל מסתמך על נתונים. אלא אם אפשר לתדלק את המודל העסקי הזה בנתונים באופן שלא יפגע בגולשים, אחרת זה פשוט לא יעבוד לאורך זמן.
אפשר להמשיך להשתמש בכרום במצב הגלישה הפרטית שלו או פשוט לחסום עוגיות של צד שלישי. אבל הפלטפורמה לא תוכננה עם מחשבה על פרטיות, ועדיף לבחור דפדפן שכן תוכנן כך. משתמשי אפל יכולים להמשיך להשתמש בספארי – במיוחד עם החידושים החדשים נגד מעקב. לאחרים יש גם אפשרויות פרטיות כגון Brave , Firefox ו- DuckDuckGo.
אם ברצונכם להבטיח שאינכם רשומים ל-FLoC או כל מה שמגיע בהמשך, עברו אל הגדרות כרום והשביתו את תכונות הניסיון של ארגז החול תחת 'פרטיות ואבטחה'. האופי המסתורי של FLoC ספג בצדק ביקורת. גוגל אומרת שיהיו בקרות ושקיפות טובים יותר בעתיד.
אתגר חדש
FLoC הייתה סיוט יחסי הציבור של כרום. עכשיו האתגר החדש של גוגל הוא להצדיק את המשך השימוש ב-Cookies לאחר שהזהיר בצורה כה קולנית מפני הטכנולוגיה הזאת כהצדקה שלה ל-FLoC. מהלך מביך.
והמעקב הוא רק חלק מהבעיה של כרום. גוגל היא עסק מבוסס נתונים, הנאבק ברבים מהנושאים המטרידים את פייסבוק ככל שהמשתמשים מודעים יותר לפרטיותם ולנתונים האישיים שלהם. אפל כבר הציגה את כרום כדפדפן בולט בכל הקשור לאיסוף נתוני המשתמשים של החברה.
באשר למעקב מצד הדפדפנים עצמם, זה כבר זמן מה על האש. כרום חשוף אפילו יותר מבעבר, חודשים ספורים לאחר הגילוי שהוא לוכד יותר נתוני משתמשים מאשר הדפדפנים היריבים, ומקשר הכל חזרה לזהויות אישיות.
אם יותר מ-80% מכם באמת מאמינים כי "הסיכונים מאיסוף הנתונים עולים על היתרונות", אין לכם יותר תירוצים. הגיע הזמן לעשות את השינוי הזה.