קשה להקים עסק בישראל. המסלול המפרך שנאלץ לעבור יזם המבקש לפתוח כאן עסק ארוך, קשה ובעיקר מתסכל. המספרים מדברים בעד עצמם. מדד "קלות עשיית העסקים" (Doing Business Report) של הבנק העולמי, האומד את היכולת של יזם לפתוח עסק במדינה ומסכם מגוון פרמטרים ואינדיקטורים רגולטורים, בירוקרטיים וכלכליים – ממקם את ישראל במקום ה־35 בעולם. המדד שפורסם לאחרונה לפני התפרצות הקורונה, הצביע אומנם על שיפור ניכר יחסית למיקומה של ישראל רק שנתיים קודם לכן (אז דורגה במקום ה־54) – אך גם לאחר הקפיצה המרשימה הזו, נמצא המשק הישראלי משתרך הרחק מאחור, בפיגור ניכר אחרי רובן המכריע של מדינות ה־OECD.
וזה עוד לפני שמשקללים את שלל המכות שהנחיתה הקורונה על העסקים, בארבעה גלים כואבים במיוחד (עד כה לפחות). ובכל זאת ולמרות כל זאת – הם כאן. גם לאחר תקופה ארוכה של מעט ודאות והמון קשיים ואתגרים, ממשיכים העסקים הקטנים והבינוניים לפרוח ולשגשג.
וכעת, דווקא בתקופה המורכבת הזו – שבה עשרות אלפי עסקים עדיין נאבקים כדי לשרוד, אנחנו מפרסמים את פרויקט Forbes Small Giants השנתי – הפרויקט שמעניק את הבמה והזרקור הראוי למאבק הקשה שמנהלים כאן מאות אלפי עסקים בישראל, יום אחר יום.
בפנינו עמד אתגר מורכב במיוחד – גיבוש רשימה של עסקים קטנים ומצליחים בזמנים לא פשוטים. בכדי להוסיף על האתגר הוספנו וביקשנו לאתר את אלו שמביאים עימם ערך מוסף ומיוחד. לא רק הצלחה כלכלית – משימה קשה כשלעצמה – אלא משהו מעבר לכך.
הרשימה המיוחדת שמוצגת לפניכם כוללת את אותם סיפורים של עסקים עם רוח ונשמה, עסקים קטנים גדולים.
עורך הפרויקט: איתי זהוראי | כתיבה: ספיר פולק, שלומי אזולאי, אלעד בלובשטיין | הפקה: אביגיל בנס | צילומים: ניר סלקמן | ע. צלם: שגיא מקייטן
מחזור שנתי: 2.5 מיליון ש"ח
מס' עובדים: 8
עשרות אלפי מקוואות טהרה פרוסים ברחבי העולם, ולפחות 50 מיליון טבילות מתבצעות מידי שנה במקוואות ציבוריים. לפי המסורת היהודית, ישנן הלכות מדוקדקות לפיהן נקבע מבנה מאגר המים ואיכותו. יונתן הלר ותומר לוי, מייסדי החברה, מצאו דרך לטהר את המים ולהפחית את תופעות הלוואי
מחזור שנתי: כ-3 מיליון ש"ח
מס' עובדים: 11
מיה שהם פגשה לאורך הקריירה שלה מאות מחפשי עבודה מוכשרים שלא קיבלו הזדמנות מהסיבות הלא נכונות. ב-2018, לאחר כמה שנים של מחקר וחיפוש, היא גיבשה יחד עם ברק דימנשטיין מודל עסקי-חברתי שמייצר מוטיבציה כלכלית למעסיקים לשלב אוכלוסיות בעולמות הדיגיטל
מחזור שנתי: 11-15 מיליון ש"ח
מס' עובדים: 14
15 סוגי בירות מיוצרות במפעל שהקימו יחד האחים אסף ודן לביא, לאחר שאסף עזב את חיי הלילה ועזב מהמרכז לצפון, אז גמלה בליבו החלטה להקים מבשלה. הם התחילו לבשל בירה בכמויות קטנות ולאחר מכן נעזרו בחבריהם התל אביביים כדי להעביר את הבירות לאנשי מפתח בתחום הקולינריה. משם – הכל היסטוריה
מחזור שנתי: כ-2 מיליון ש"ח
מס' עובדים: 15
שיעור אחד באוניברסיטה שינה את חייו של דודי דרור והביא אותו להקים חברה ייחודית – סוכנות מחקר שמתמחה בתשאול, איסוף מידע והפקת תובנות ייחודיות למגזר החרדי. "כשרוצים לשמוע את הקול החרדי, פונים אליו. יש שאלות שכמעט לא רלוונטיות כשמדובר במשקי בית חרדיים, צריך להתמקד"
מחזור שנתי: פחות ממיליון ש"ח
מס' עובדים: 2
בלב שכונת בזל בתל אביב הוקם בית קפה עם קונספט ייחודי: בר המיועד להורים לצד משחקיית בוטיק המאפשרת אינספור פעילויות לילדים. האחיות אושרי אוטמזגין ומיטל פרג'ון השכילו להבין את הצורך ההורי ויצרו קהילה קטנה ומשפחתית בלב העיר: "יצרנו מעטפת שלמה"
מחזור שנתי: כ-4 מיליון ש"ח
מס' עובדים: 10
חן ואלון קורן הקימו חברה קטנה והמבטיחה לגמרי במקרה, לאחר שנתקלו בשכנה שהתעניינה היכן אפשר לקנות מאכלים ביתיים כמו שמכינה אמא של חן. מיד הם השיבו: "אצלנו", ומהר מאד התגבש עסק חדש שסובב סביב אוכל, סדנאות, סיורי אוכל בשווקים ועוד
מחזור שנתי: פחות ממיליון ש"ח
מס' עובדים: 3
כל אחד צובר זכרונות לאורך חייו, לאנשים שכבר אינם איתנו או כאלו שרחוקים ואנו מנועים להיפגש איתם, כפי שקרה בתקופת הקורונה. ננה ורשבסקי חשבה על מענה ייחודי לתופעה ויצרה חברה המתמחה ביצירת בובות ממוחזרות המשיבות לאנשים רגעים וזיכרונות יפים
מחזור שנתי: פחות ממיליון ש"ח
מס' עובדים: עד 10 (תלוי בעונה)
לפני 20 שנה קיבלה משפחת בן יוסף החלטה: להמשיך את עבודת האדמה במשק המשפחתי שירשו – אבל לעשות זאת בצורה שונה וחדשנית לחלוטין. הפתרון שמצאו הגיע ממסורת מרוקאית עתיקה, אך היישום נשאר ישראלי וצברי לחלוטין: "אנחנו עסק משפחתי בו שותפים כולם. האתגר והעשייה המשותפת הובילו לסיפוק אדיר"
מחזור שנתי: כ-10 מיליון ש"ח
מס' עובדים: 30
אמיר ארליך, נדב רפפורט וליאור סדן הקימו יחד מסעדה בה מתקיים השילוב המושלם בין אוכל טוב לאומנות טובה. לאחר שנות ניסיון בעולם המסעדנות בארץ ובחו"ל וניסיון בחיי הלילה, הם הסבו ארמון יפואי שהוקם בתחילת המאה הקודמת, לחלל שהפך לחווית הבילוי העדכנית
מחזור שנתי: פחות ממיליון ש"ח
מס' עובדים: 7
הסיפור של הרשת החברתית החל כשעידו כהן רצה לחזור לשחק כדורגל בשכונה. הוא חיפש שותפים בפייסבוק ובוואטסאפ והגיע מסקנה שאין פלטפורמה טובה בתחום. כדי לשנות את המצב הוא צירף את חבריו מתן בורשטיין ועמית קפלן, ויחד הם יצרו מקום להיכרויות בעולם האמיתי