השנה היא שנת 2025, ואנו עדים למה שניתן לכנות "המפץ הגדול" של הטכנולוגיה, כאשר הבינה המלאכותית (AI) ניצבת במרכז ומשפיעה על הדרך שבה אנחנו חיים, עובדים ומשחקים. כמו שהיקום התרחב במהירות לאחר היווצרותו, כך הטכנולוגיה מתפשטת לעולמות חדשים, מגדירה מחדש תעשיות ומשנה את עתידנו. בין אם אתם חובבי טכנולוגיה, אנשי מקצוע, יזמים או סטודנטים, הבנת השינויים הללו חיונית כדי לנווט בעולם החדש והנועז הזה.
עליית ארכיטקטורת "סוכן AI"
הביטוי "סוכן AI" יהפוך לביטוי השגור ביותר ב-2025, כאשר עליית ארכיטקטורת "סוכן-AI", או באנגלית Agentic, תסמל פרק חדש באינטראקציה בין בני אדם ל-AI. כלי הבינה המלאכותית היוצרת (Generative AI) מתפתחים ומאפשרים יצירת סוכנים חכמים (AI agents) שישנו לחלוטין את האופן שבו אנו מתקשרים עם מערכות .AI
בעולם הצרכני, כבר נחשפנו לגישות מוקדמות של סוכני-AI עם עוזרים וירטואליים, צ'אטבוטים ואפליקציות ניווט. בשנת 2025 יופיעו סוכנים מתקדמים יותר, אשר יוכלו לפעול באופן עצמאי, לתקשר בשפה טבעית, ולהשתלב עם העולם הסובב אותם. הם יוכלו לעבוד בצוותים משולבים הכוללים סוכני-AI אחרים בשילוב עם בני אדם. סוכנים אלו יהיו מותאמים אישית למיומנויות ייחודיות כמו כתיבת קוד, ניתוח תשתיות, תכנון עסקי ואבטחת סייבר.
מערכות סוכני-AI אלו יתאפיינו בארכיטקטורות מגוונות לניהול קוגניטיבי, תיאום והפצה, המותאמות למשימות ספציפיות. ככל שהמערכות יתפתחו, יידרשו סטאקים טכנולוגיים מתקדמים לתמיכה בהן באופן יעיל.
כדי לממש את מלוא הפוטנציאל של ארכיטקטורת "סוכן-AI", ארגונים יצטרכו לשדרג את התשתיות שלהם – החל ממרכזי נתונים ועד למחשבי AI מותאמים אישית. תשתיות מפוזרות אלו יאפשרו לטפל בשיקולי אבטחה, קיימות וקיבולת באמצעות חלוקת עומסי העבודה של AI על פני התשתית כולה – ענן, מרכז נתונים, קצה ומכשירים.
הבינה המלאכותית בארגונים: ממושג למציאות
בשנת 2025, ארגונים ייקחו את ה-AI משלב הרעיון לשלב היישום הרחב. בינה מלאכותית ארגונית מתייחסת ליישום טכנולוגיות AI בתהליכים החשובים והמשפיעים ביותר של הארגון.
שתי שאלות מפתח לארגונים:
- איזו בעיה אני מנסה לפתור?
חשוב פתח מסגרת ברורה שתאפשר לארגון להתמקד באזורים המשמעותיים ביותר. - כיצד לפתור את הבעיה? פתרונות AI המיושמים באופן אקראי לא יכולים להתרחב. על ארגונים לקבוע סט מינימלי של מערכות AI לבניית תשתית גמישה ורפטטיבית.
לדוגמה, אצלנו ב- Dell, האזורים המועדפים הם שרשרת האספקה הגלובלית, יכולות השירות, מנועי המכירה והחדשנות. השפעה על תחומים אלה יוצרת החזר השקעה משמעותי בהשוואה לאזורים כמו משאבי אנוש או ניהול מתקנים.
לאחר זיהוי האזורים הקריטיים, יש להתמקד בתהליכים ספציפיים. לדוגמה, אם נמצא כי האתגר אינו באינטראקציה של אנשי מכירות עם לקוחות, אלא בזמן שהם משקיעים באיתור תוכן לפגישות, ניתן להשתמש ב-GenAI להאצת תהליכים אלו. כך, אנשי המכירות יכולים להקדיש יותר זמן ללקוחות ולשפר הכנסות.
בשנת 2025, יהיו לנו גישות ברורות שניתן לחזור עליהן לתיעדוף ועוד פלטפורמות בינה מלאכותיות ומוגדרות היטב ואפשרויות תשתית בינה מלאכותית. 2025 היא שנה שבה השימוש וההטעמה של ה-AI הופכים לקלים יותר.
מאמצי הבינה המלאכותית הריבונית (Sovereign AI) מאיצים את האימוץ הגלובלי. מדובר ביכולת של מדינה לפתח AI תוך שימוש בתשתיות ובנתונים מקומיים, בהתאמה לתרבות, שפה וקניין רוחני מקומיים. בעידן שבו אבטחת מידע היא קריטית, מדינות רבות בוחרות באסטרטגיות AI ריבוניות בשיתוף פעולה עם המגזר הציבורי והפרטי.
שילוב AI עם טכנולוגיות מתקדמות
הכוח האמיתי של AI נובע מהשילוב שלו עם טכנולוגיות נוספות, כמו מחשוב קוונטי, אבטחת Zero Trust וטכנולוגיות G6. לדוגמה, שיתוף פעולה בין מחשוב קוונטי ל-AI יאפשר פתרון בעיות מורכבות בתחומים כמו מדע חומרים וגילוי תרופות.
בינה מלאכותית תהפוך למיומנות בסיסית בכל תחום. משימות רוטיניות יפנו מקום להזדמנויות חדשות כמו עריכת תוכן AI ומהנדסי הנחיות. חשוב לטפח כישורי AI ולהגדיר את מערכת היחסים בין האדם למכונה, שבה AI מבצע את המשימות, ואילו בני האדם מגדירים את היעדים.
כמו שהמפץ הגדול הניע את התפתחות היקום, כך ה-AI תיצור הזדמנויות חדשות ותשנה את העולם שבו אנו חיים. שנת 2025 היא שנה מכרעת שבה AI ימשיך לשנות את כללי המשחק. העתיד שייך לאלו שידעו לנצל את הפוטנציאל העצום של הבינה המלאכותית.