Forbes Israel Logo
מארק צוקרברג. צילום: Shutterstock
מייסד פייסבוק מארק צוקרברג. כך עובד מנגנון התרומה של המיליארדר | צילום: Shutterstock

צוקרברג מממש: מכר מניות פייסבוק בשווי שני מיליארד דולר מתחילת השנה

מייסד הרשת החברתית מכר חלקים מהמניות שלו בחברה במשך כל יום בשנה האחרונה, לאחר שבשנה שעברה פסק כליל ממכירת המניות באופן מוחלט וללא כל הסבר

לאחר שבשנת 2020 מייסד פייסבוק מארק צוקרברג לא מכר אף לא מניה אחת שברשותו, צוקרברג החל במכירה מסיבית של מניות במהלך השנה האחרונה. מחודש נובמבר בשנה שעבר, צוקרברג, שהונו מוערך היום בסכום של כ-127 מיליארד דולר, מכר את מניות פייסבוק שברשותו כמעט בכל יום עבודה במהלך השבוע, כך לפי ניתוח פורבס.

מייסד פייסבוק 9.4 מיליון מניות השוות 2.8 מיליארד דולר השנה על פני תקופה של שמונה חודשים. כ-90% מהמכירות התבצעו דרך הקרן הפילנתרופית שברשותו המכונה קרן צ'אן וצוקרברג (CZI), השייכת לו ולבת זוגו פריסליה צ'אן.

חלק קטן מסך המכירות, כ-200 מיליון דולר, שולמו למסים, כך לפי הערכת פורבס, כאשר יתר הסכום הגיע לכיסו של צוקרברג. נכון להיום מייסד פייסבוק מדורג במקום החמישי ברשימת עשירי העולם של פורבס, והיקף האחיזה שלו במניות החברה שהקים ירד מ-28% ל-14% בלבד בעקבות המכירות המסיביות בשנה האחרונה.

מאז שפייסבוק הונפקה בחודש מאי בשנת 2012, צוקרברג מכר מעל ל-132 מיליון מניות בענקית המדיה בעיקר באמצעות קרן התרומה שלו. מסך המניות, ששוויין מגיע ל-15 מיליארד דולר. מכל הסכום צוקרברג גרף לכיסו 2.1 מיליארד דולר לאחר מסים.

תהליך הדרגתי

מייסד פייסבוק התחיל למכור את מניותיו בחברה באופן הדרגתי משנת 2016, שנה לאחר שהוא ובת זוגו פריסיליה צ'אן ייסדו את הקרן המשותפת שלהם. בזמנו, פרסמו השניים כי הם רוצים להנחות את בתם, שבאותה תקופה עוד לא נולדה, לתרום כ-99% ממניות פייסבוק במהלך חייה כדי לסייע לארגונים בתחומי חינוך ובריאות. שווי המניות של החברה אז היה 45 מיליארד דולר. בשנת 2018 מכירת המניות של צוקרברג באמצעות הקרן הגיעה לשיא של מכירות בהיקף של 5.3 מיליארד דולר.

בשנת 2019, צוקרברג הפסיק את מכירת המניות בבת אחת וללא הסבר. בשנה הזו הוא גם העביר תרומה בסך 60 מיליון דולר לקרן שבבעלותו, שנתרמו לאחר מכן למספר קרנות וארגונים אחרים ברחבי ארה"ב. יצוין כי משנת 2018, צוקרברג ובת זוגו תרמו סכום כולל של כ-2 מיליארד דולר לארגונים ועמותות.

הדובר של בני הזוג צוקרברג וצ'אן סירב לספק הסבר להפסקה הפתאומית במכירת המניות וחידוש המכירה כעת, אך אמר כי כלל המכירות מתצבעות בהתאם לחוק בארה"ב וכי רובן מתבצעות באפיקים שונים בקרן התרומה שלהם ומנוצלים למטרות טובות.

שנים מלאות טלטלת

ענקית הטכנולוגיה פייסבוק עברה בשנים האחרונות לא מעט טלטלות, ובתוכן פרשת מכירת נתוני המשתמשים לגורמים זרים, טענות כי הרשת החברתית תורמת להפצת מידע כוזב ו'פייק ניוז' ועוד. למרות שכלל האירועים האלו גרמו לנסיגה של מפרסמים בפלטפורמה המקוונת למשך תקופה קצרה, המנייה של הרשת החברתית המשיכה לנסוק.

צוקרברג כאמור המשיך למכור מניוח בשווי של כ-11 מיליארד דולר לאורך השנים, רובם באמצעות הקרן שלו, ואמר כי הוא נוהג כי מתוך אמונה כי המשאבים שהוא מעביר תורמים לשיפור העולם: "אנחנו מאמינים שהכסף שאנו תורמים באמצעות CZI תורם באופן ישיר לריפוי של העולם. הוא מסייע למנוע התפשטות של מחלות ולשפר את חייהם של ילדים במדינות נחשלות".

לצורך השוואה, היקף מכירת המניות של צוקרברג קטן משמעותית מזה של ג'ף בזוס, מייסד אמזון והאיש העשיר בעולם. לפי חישובי פורבס, ערך המניות של בזוס באמזון, שהונפקה בשנת 1997, עומד על 27 מיליארד דולר סך הכל לפני מיסוי.

בזוס מכר מניות אמזון בשווי של 10 מיליארד דולר בשנה שעברה, מה שמציג את הנתונים של צוקרברג, 2 מיליארד דולר בשנה, באור אחר. היקף המניות של בזוס עומד כעת על 10% בלבד, לאחר שחלק מהמניות עברו לאשתו לשעבר מקנזי סקוט, כחלק מהסכם הגירושים שהיה בין היקרים בהיסטוריה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.